Mediahintojen nousu jatkuu – erityisesti Pohjois-Euroopassa ja Kaakkois-Aasiassa

mediahintojen inflaatio

Maailmanlaajuisesti mediahintojen odotetaan nousevan 4 % vuonna 2024 ja 4,1 % vuonna 2025, selviää WFA:n uusimmasta Outlook Media Price Inflation Report -raportista. Vaikka luvut ovat linjassa pitkän aikavälin keskiarvojen kanssa, niillä on merkittävä vaikutus brändien mediabudjetointiin ja suunnitteluun tulevalle vuodelle.

Geopoliittiset jännitteet lisäävät epävarmuutta

Raportti on laadittu heti Yhdysvaltojen talouspolitiikan julkaisun jälkeen, mikä näkyy osaltaan epävarmuudessa. Uudet tullit ovat herättäneet huolta ja lisänneet taantumariskiä vuodelle 2025, minkä vuoksi osa analyytikoista odottaa jopa globaalia laskusuhdannetta ja sen myötä mahdollisesti myös painetta mediahintojen laskuun.

Pohjois-Eurooppa kirittää hinnankorotuksissa

Vuonna 2025 erityisesti Pohjois-Euroopassa median hintapaineet kasvavat nopeasti. Hollannissa medioiden hinnat ovat nousussa +7 %, Saksassa +6 % ja Ranskassa +5 %, mikä on selvästi yli globaalin keskiarvon. Myös Aasian ja Tyynenmeren alue seuraa tiiviisti perässä: Indonesiassa mediahinnat nousevat +8 %, Filippiineillä ja Thaimaassa +6 %. Kiinassa kasvu on vaimeampaa, noin +3 %, johtuen jatkuvista markkinahaasteista.

Sen sijaan joillakin markkinoilla medioiden hintapaineet ovat hellittämässä. Esimerkiksi Irlannissa, Belgiassa, Espanjassa, Argentiinassa ja Turkissa inflaatio on laantunut viimeisimmän mittauskierroksen jälkeen.

Iso-Britanniassa mediahintoja ruokkii katselutottumusten muutos

Isossa-Britanniassa mediahintainflaatio ylittää edelleen ennusteet, mutta kehitys ei johdu kysynnän kasvusta vaan lineaarisen television katsojamäärien laskusta, joka nostaa katselijakohtaisia kustannuksia merkittävästi.

Yhdysvalloissa maksetun haun inflaatio maailman korkeinta

Yhdysvalloissa mediahintojen nousu on yleisesti ottaen tasaista, paitsi maksetussa haussa, jossa inflaatio on maailman korkein: +6,3 % (vrt. maailman keskiarvo 4 %). Ilmiön taustalla on kuluttajakäyttäytymisen muutos, erityisesti nuoret aloittavat ostomatkansa yhä useammin jälleenmyyjien verkkosivuilta hakukoneiden sijaan. Samalla tekoälypohjaiset agentit ovat vähentäneet perinteisten hakujen määrää.

Connected TV seuraa lineaarisen TV:n kehityskaarta, mutta inflaatiotasot ovat hieman maltillisempia.

Marketing Finlandin työkalupakista löydät myös ladattavan Excel-taulukon, jossa näkyvät markkinakohtaiset mediahintojen muutosennusteet vuosille 2024–2026 yli 40 markkinan ja 15 mediakanavan tarkkuudella. Hyödynnä data esimerkiksi budjetoinnin tai suunnittelun tukena!

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 × 2 =