Markkinointibarometri 2020: panoksia digitaaliseen näkyvyyteen

Marketing Finland selvitti alkuvuodesta yritysten markkinointiaikeita vuodelle 2020. Kehityskohteina eniten mainintoja saivat digitaalinen näkyvyys, sisällöntuotanto sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö.

Tärkeimpinä markkinoinnin kehityskohteina vastaajat pitävät digitaalisten kanavien hyödyntämistä sekä sisällöntuotannon lisäämistä. Vastaajista 35 % kertoo, että kehityskohteena on markkinoinnin ja myynnin keskusteluyhteyden rakentaminen.

Kanavia, joihin tullaan panostamaan eniten ovat hakukonenäkyvyys, sosiaalisen median ja muu digitaalinen näkyvyys sekä omat verkkopalvelut. Kanavia, joissa markkinoinnin panostuksia tullaan selvityksen mukaan vähentämään ovat liike- ja mainoslahjat, lehtimainonta sekä muiden järjestämät tapahtumat, esimerkiksi messut.

Osa selvityksen tuloksista kertoo kriisiä edeltävistä suunnitelmista. Alkuvuodesta kolmasosa vastaajista aikoi kasvattaa markkinoinnin panostuksia edellisvuodesta ja joka kymmenes pienentää niitä. Noin puolet aikoi säilyttää panostukset ennallaan. Kansainvälisen kattojärjestömme WFA:n kyselyssä huhtikuun lopulla kävi ilmi, että koronakriisin vuoksi markkinointibudjettiaan on pienentämässä 57 % vastaajista, ja 32 % aikoo säilyttää panostukset ennallaan.

Kumppanien rooli

Vastaajista 59 % toteuttaa markkinointiaan pääosin itse, mutta apuna käytetään myös kumppaneita, 18 % on ulkoistanut suurimman osan markkinoinnista kumppaneilleen ja 13 % tekee markkinoinnin kokonaan itse. Luvut vaihtelevat suuresti riippuen yrityksen markkinointitiimin koosta. Noin puolet vastaajista ovat tyytyväisiä markkinoinnin kumppaneihinsa. Lähes 40 % vastaajista on vain osaksi tyytyväisiä kumppaneihinsa.

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö

Vajaassa 40 %:ssa yrityksistä markkinointi on onnistuttu valjastamaan hyvin myynnin tueksi. Melkein puolet vastaajista kertoo, että markkinointi on onnistuttu valjastamaan myynnin tueksi vain kohtalaisesti. Vastaajista lähes joka kymmenes kertoi, että markkinointi on onnistuttu valjastamaan myynnin tueksi huonosti.

Tutkimuksen tausta

Aikavälillä 3.1.2020-13.2.2020 tehtyyn tutkimukseen saatiin 120 vastaajaa. Marketing Finland on tehnyt Markkinointibarometria (ent. Mainosbarometri) 1970-luvulta lähtien.

Lähde: Markkinointibarometri 2020 / Marketing Finland

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve − 11 =