Markkinointia koskeva EU-sääntely etenee

Lähikuukausien aikana on odotettavissa useiden markkinointia ja viestintää koskevien hankkeiden osalta uutta EU-lainsäädäntöä ja ohjeistuksia.

Hankkeet liittyvät EU:n kuluttajansuojan parantamiseen mm. tietosuojan ja markkinoinnissa kuluttajille annettavien tietojen osalta.

Ympäristöväittämät

Ensi vuonna voimaan tulevan lainsäädännön mukaan yritysten täytyy mm. perustella tuotteidensa ympäristövaikutuksia koskevat väitteet. Katso New Consumer Agenda.

ePrivacy

Saksa tämänhetkisenä EU:n puheenjohtajamaana on jättänyt jäsenmaiden kommentoitavaksi uuden ehdotuksen Council draft of the ePrivacy Regulation.

Ryhmäkanne / New Deal for Consumers

Euroopan parlamentti äänestää vielä tämän vuoden puolella mm. kuluttajien ryhmäkannetta koskevasta esityksestä.

Vaikuttajamarkkinointi

Saksassa viimeistellään uutta lainsäädäntöä koskien vaikuttajamarkkinointia. Katso myös WFA Global Influencer Marketing Map

Privacy shield

Euroopan unionin tietosuojaa koordinoiva järjestö The European Data Protection Board (EDPB) on antanut suosituksia koskien tietojen luovuttamista EU:n ulkopuolelle, nyt kun aiempi sopimus (Privacy Shield) USA:n kanssa on purkautunut.

GDPR

Britanniassa on käynnistetty oikeudenkäynti GDPR:n puutteellisesta soveltamisesta mm. Googlen osalta.

Kahdesti kuussa päivittyvä WFA Policy Tracker antaa tiiviin ajankohtaiskatsauksen EU:n tärkeimmistä markkinointia ja viestintää koskevista hankkeista.

Lähde: WFA

 

Marketing Finland valvoo markkinoinnin sekä viestinnän ostajien sekä palvelutarjoajien etuju. Liitto osallistuu aktiivisesti uusia direktiiviejä sekä sääntöjä koskevaan keskusteluun Suomessa sekä kansainvälisesti.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ten − 8 =