Markkinointi ja viestintä 2024

Vuoden viimeisessä MRKTNG-lehdessä asiantuntijat kertovat näkemyksensä siitä, mitä ensi vuonna on odotettavissa.

Talousnäkymät, mediamainonta, viestintä, luovat toimistot, verkkokauppa, markkinointiteknologiat, sosiaalinen media, vaikuttajamarkkinointi sekä verkkosivustojen, asiakaskokemuksen ja osaamisen kehittäminen.

Lue MRKTNG-näköislehti

Miltä näyttää talouden vuosi 2024?

Pääekonomistit Reijo Heiskanen OP Ryhmästä ja Penna Urrila Elinkeinoelämän keskusliitosta jakavat ajatuksiaan Suomen talouden tilasta ja näkymistä vuodelle 2024. Pohdinnassa mm. yritysten toimintaympäristö, investoinnit, työmarkkinat ja vihreä siirtymä. Esiin nousi riskejä, mutta yhtä lailla mahdollisuuksia.

Viestintä: tekoäly, kyberhäirintä, vastuullisuus ja etiikka

Tekoäly hallitsee ensi vuonna monin tavoin, sanoo Netprofilen Christina Forsgård arvioidessaan viestinnän trendejä. Tekoälyn hyödyntäminen luovasti eri tarkoituksiin räjäyttää viestinnän määrän. Toisaalta kyberhäirintä ja informaatiovaikuttaminen lisääntyvät, ja tekoälyä voidaan käyttää meitä vastaan tavoilla, joita emme vielä edes ymmärrä.

Markkinointitoimistot: haasteita ja mahdollisuuksia

MRKTNG-median haastattelussa Dentsun Mikael Nemeschansky ja N2:n Alex Nieminen. Miten markkinointitoimistot voivat navigoida menestyksekkäästi läpi tulevaisuuden haasteiden? Heidän mukaansa toimistojen menestys nojaa kykyyn ymmärtää ja hyödyntää teknologisia mahdollisuuksia, samalla luovuutta ja inhimillistä kosketusta ylläpitäen.

Sosiaalinen media 2024

Kurion Jari Lähdevuori ennustaa muun muassa somehakujen kasvua, todellisuutta hämärtäviä AI-työkaluja ja uuden haastajan ilmestymistä somekanavien joukkoon. ”Yleisöt sirpaloituvat pienempiin ja hajanaisempiin ryhmiin. Tämä kääntää maailmalla markkinoijien katseet niche-kohderyhmiin, jotka eivät tottele perinteisiä demografioita.”

Tulevaisuuden verkkokauppa

Katarina Herbert, Salesforce: ”Menestys riippuu siitä, kuinka hyvin yritykset kykenevät integroimaan dataa, tuottamaan asiakasymmärrystä edistävää tietoa, mahdollistamaan kokonaisvaltaisen personoinnin ja parantamaan asiakaspitoa.”
Mikko Rekola, Woolman (Shopify partner): ”Vallalla on kaksi globaalia trendiä, joista ensimmäisessä ostovoima liikkuu alennuksien perässä, ja toisessa yhä useampi kuluttaja on alkanut suosia vastuullisempia vaihtoehtoja.”

Lisäksi mm.

  • Urapolku: Sami Salmenkivi, N2
  • 3 x case: Palkittua viestintää
  • Gavin Strange – mistä innostut juuri nyt?
  • Tommi Laiho: Herätetään mainosala, brändit ja konseptit henkiin
  • Vuosi 2024 mediatoimiston silmin
  • Markkinointiteknologiat: Pelkkä teknologia ei riitä
  • Verkkosivut 2024: Paljon uutta ja mutta myös vanhaa
  • Vaikuttajamarkkinoinnin näkymät: Mitä maailma edellä, sitä Suomi perässä
  • Asiakaskokemus: Luottamus on tärkein tekijä
  • Tuotantoyhtiöt: Vaikuttavuus tulee pienistä nyansseista
  • Osaaminen: Millaisia kyvykkyyksiä tarvitaan vuonna 2024?
  • Finnish Comms Awards 2023 -voittajat
  • Työpöydällä nyt: Emmi Lehtomaa, Fament ja Juan Fuentes Fernández, LaLiga
  • Tulevaisuuden tekijät: Krea & case Lotta Svärd Säätiö
  • Menestysresepti: Hyväntekijät
  • Arttu Ahava, Berggren: Generatiivinen tekoäly markkinoinnissa – kuka omistaa tulokset?
  • Brändin takana: Suunto
  • Tommi Tervanen: Kuluttaja, missä olet 2024?

Lue MRKTNG-näköislehti

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − six =