Neljä kymmenestä tuoreeseen selvitykseen vastanneesta markkinoijasta sanoo, että tärkein syy markkinoinnin vastuiden sisäistämiseen on kustannusten säästö.
Association of National Advertisers (ANA) tutki yli neljänsadan amerikkalaisyrityksen näkemyksiä markkinoinnin sisäistämisestä: mitä etuja ulkoistuksen vähentämisestä tai lopettamisesta on. Kustannussäästöjen lisäksi etuina nähtiin mm. brändien parempi tuntemus, toiminnan nopeus ja joustavuus ja raportoinnin helpottuminen, mutta ne kaikki nähtiin toissijaisina syinä.
Selvityksessä 78 prosentilla vastaajista oli oma markkinointitoimisto tai -yksikkö (in-house agency), kun vastaava luku vuonna 2013 oli 58 prosenttia.
Termi sisäistäminen (in-housing) tarkoittaa ANA:n selvityksessä erilaisia asioita vastaajasta riippuen. Kolme tavallisinta tapaa on ylitse muiden:
- DSP:n* ja toimiston kanssa yhteistyössä toimiminen
- DSP:n hallinta itse
- mainoskampanjoiden hallinta itse siihen sopivalla ohjelmistolla
Tavallisimmat sisäistettävät digimarkkinoinnin toiminnot ovat sosiaalinen media, hakukonemarkkinointi ja ohjelmallinen ostaminen.
*DSP = demand-side platform, ohjelmallisen ostamisen alusta
Lähde: eMarketer
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.