Marketing Finland varoittaa: Koordinoitu epäaito toiminta uhkaa markkinoinnin ja vaikuttamisen luotettavuutta

Koordinoitu epäaito toiminta (CIB, Coordinated Inauthentic Behavior) on ilmiö, joka on noussut merkittäväksi uhaksi yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, mutta sitä käytetään myös markkinoinnissa. Toiminnalla voidaan harhauttaa yleisöä ja manipuloida yhteiskunnallisia keskusteluja esimerkiksi politiikan tai kaupallisten tavoitteiden edistämiseksi. 

Tästä on kyise:

  • CIB:ssä useat eri toimijat toimivat yhdessä harhaanjohtavalla tavalla luodakseen valheellista vaikutelmaa siitä, että tiettyä mielipidettä, tietoa tai henkilöä tukee laaja joukko ihmisiä tai että jokin tapahtuma on aidompi kuin se todellisuudessa on.
  • Toiminnan tarkoituksena on manipuloida yleistä mielipidettä, levittää väärää tietoa tai vahvistaa tiettyjä narratiiveja sosiaalisen median ja muiden digitaalisten alustojen kautta.
  • Kyse ei ole yksittäisestä toimijasta vaan koordinoidusta ja järjestelmällisestä toiminnasta, joka on usein monitasoista ja vaikeasti havaittavaa.
  • Toiminta on yleensä järjestetty jonkin poliittisen, taloudellisen tai sosiaalisen tavoitteen edistämiseksi ja sitä voivat harjoittaa esimerkiksi valtiolliset toimijat, järjestäytyneet ryhmät tai yksityiset henkilöt, joilla on oma intressi manipuloida keskustelua tai vaikuttaa julkiseen mielipiteeseen. 

Poliittisesta vaikuttamisesta tuttu menetelmä

Poliittisessa vaikuttamisessa CIB:n avulla on pyritty manipuloimaan julkista keskustelua ja vaalikäyttäytymistä. Tutkituista ja dokumentuista poliittisista vaikuttamiskampanjoista nousevat esimerkiksi Yhdysvaltojen ja Ranskan presidentinvaaleihin kohdistuneet disinformaatiokampanjat. Geopoliittisesti jännitteisessä maailmantilanteessa epäasiallista vaikuttamista tapahtuu jatkuvasti.

Aivan hiljattain Meta paljasti Moldovassa laajan CIB-vaikuttamisyrityksen. Tarkoituksena oli manipuloida venäjänkielisiä yleisöjä poliittiseen keskusteluun ja vaikuttaa lokakuussa pidettyjen vaalien äänestyskäyttäytymiseen. Tekaistujen venäjänkielisten uutismedioiden ja henkilötilien kautta levitettiin disinformaatiota, jonka tavoitteena oli heikentää luottamusta Moldovan EU-myönteiseen politiikkaan, luoda epäluottamusta Moldovan EU-lähentymistä kohtaan sekä lisätä Venäjän vaikutusvaltaa maassa. Meta onnistui poistamaan kampanjan ennen kuin se ehti saada laajempaa seuraajakuntaa alustoilla.

CIB ei rajoitu vain Metan alustoille, kuten Facebookiin ja Instagramiin. Vastaavia kampanjoita on havaittu myös muilla alustoilla, kuten X:ssä (entinen Twitter), Telegramissa, YouTubessa ja Redditissä, joissa koordinoidut verkostot levittävät disinformaatiota ja manipuloivat julkista keskustelua.

CIB on todella huono idea markkinoinnissa

Epärehellistä vaikuttamista voi kohdata myös markkinoinnissa. CIB-markkinoinnissa sosiaalisen median tilejä tai verkkosivuja manipuloidaan näyttämään aidoilta, vaikka todellinen tarkoitus on vain ohjata ihmisten käyttäytymistä epärehellisin keinoin. 

Markkinointikampanjoissa luodaan tekaistuja yhteisöjä ja tilejä, jotka tukevat tiettyä tuotetta tai palvelua. Väärennettyjen asiakastilien kautta jaetaan positiivisia arvosteluja tai osallistutaan sosiaalisen median alustoilla keskusteluihin. Tarkoitus on yksinomaan vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin. 

CIB-markkinoinnin mahdolliset hyödyt jäävät helposti pikavoitoiksi, jotka murentavat brändin maineen.

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilla on kasvava vastuu

Marketing Finland ilmaisee huolensa CIB-toiminnan kasvusta.

”CIB-toiminnan monipuolisuus ja laajuus korostavat tarvetta laajemmalle yhteistyölle eri teknologia-alustojen välillä, jotta tämänkaltaiset uhkat voidaan tunnistaa ja torjua tehokkaasti”, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki sanoo. Markkinoijien on varmistettava, että toiminta on läpinäkyvää ja eettistä.

Poliittisessa vaikuttamisessa mainostajat voivat vaatia alustoilta puuttumista CIB-toimintaan, jotta mainonnalla ei tueta vaikuttamisyrityksiä. Mainostajien kattojärjestöt ovat vuosia vaatineet alustoilta järeämpiä toimia vilpillisen toimintaan puuttumiseksi ja useat mainostajat ovat ilmaisseet huolensa alustojen turvallisuudesta.

CIB-markkinointi voi tuhota luottamuksen sekä brändin että sen asiakkaiden välillä, mikä tekee markkinoijien vastuullisesta toiminnasta entistäkin tärkeämpää.

”CIB-toiminnan torjuminen vaatii yhteistyötä niin markkinoijilta kuin sosiaalisen median alustoilta. Meta ja muut alustat ovat jo ryhtyneet toimiin tämänkaltaisen manipuloinnin estämiseksi, mutta markkinointialan ammattilaisten on oltava tietoisia siitä, miten heidän alustansa ja mainosbudjettinsa voivat tahattomasti tukea tällaista toimintaa”, Lemminki tähdentää.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

thirteen + 14 =