Kun Klaus K:n Rake-sali täyttyi tämän viikon maanantaina Suomen eturivin vaikuttajista, oli selvää, että Marketing Finlandin vaikuttajamarkkinoinnin työryhmän järjestämä ensimmäinen vaikuttajafoorumi ei ollut vain tapahtuma, vaan merkkipaalu.
Lähes yhdeksänkymmentä vaikuttajaa kokoontui keskustelemaan alamme polttavimmista aiheista.
Vaikuttajien ja toimistojen välinen yhteistyö, vastuullisuus, hinnoittelu sekä sosiaalisen median kanavien merkitys vaikuttajien työhön.
Vaikuttaja on markkinoinnin ammatti
Tapahtuman osallistujien monimuotoisuus loi pohjan monipuolisille ja syvällisille keskusteluille alan nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Vaikuttajien kirjo ulottui lifestyle-bloggaajista, julkisuuden henkilöistä ja somevaikuttajista aina erikoisalansa asiantuntijoihin.
Tämä diversiteetti heijasti vaikuttajamarkkinoinnin laaja-alaista luonnetta, mutta osoitti myös sen, että ammattiin liittyvät kysymykset joiden äärellä vaikuttajat painivat ovat samoja, vaikka yleisö ja sisällöt eroavat toisistaan.
Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki muistuttaa, että vaikuttaja on yksi markkinoinnin ammattinimikkeistä.
”Vaikuttajat ovat yksityisyrittäjiä, jotka samaan aikaan tekevät sisältöjä ja tarjoavat oman brändinsä kautta kanavan mainostajille tavoittaa kiinnostava kohderyhmä. Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut ja kasvaa edelleen, joten on tärkeää että vaikuttajat järjestäytyvät ja että heidän asioitaan tarkastellaan myös ammatin kautta.”
Markkinoinnin ja viestinnän toimijoiden verkostona Marketing Finland on luonut vaikuttajille oman jäsenyystason, jonka tarkoituksena on edesauttaa alan toimintaedellytysten kehittymistä sekä luoda väylä vaikuttajien kouluttautumiselle.
Paneelikeskustelu: Alan huiput äänessä
Tapahtuman kohokohta oli paneelikeskustelu, johon osallistuivat vaikuttajat Joona Hellman, Noora Shingler ja Sara Vanninen sekä alan toimistojen edustajat Katja Simula Asennemediasta ja Pinja Orre PING Helsingistä ja Marketing Finlndin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.
Keskustelu tarjosi ainutlaatuisen näkökulman vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen, keskittyen erityisesti yhteistyön merkitykseen, vastuullisuuden korostumiseen sekä läpinäkyvään ja oikeudenmukaiseen hinnoitteluun.
Paneeli toi esiin, kuinka tärkeää on luoda avoimia ja rehellisiä keskustelukanavia vaikuttajien ja toimistojen välille. Osallistujat korostivat myös, että vaikuttaja on ammatti, joka vaatii yhä enemmän tunnustusta ja edunvalvontaa.
Yhteistyön, dialogin ja yhteisten tavoitteiden avulla ala voi vastata yhä kasvaviin eettisiin vaatimuksiin ja kuluttajien odotuksiin.
Ammattimaisen vaikuttajan motivaattorina on halu tehdä asioita vastuullisesti, vaikuttaa yleisöön positiivisesti sekä kunnioitus yhteistyökumppaneita kohtaan. Vaikuttajayhteisöillä on edelleen tärkeä rooli vaikuttajan ja brändien välisessä keskustelussa.
Tilaisuuden luotsina toimi itsekin vaikuttajana toimiva Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantala, joka on myös Marketing Finlandin vaikuttajaryhmän puheenjohtaja.
Jessica näkee alan tulevaisuuden positiivisena.
”Jo se puheensorina, joka alkoi vaikuttajien saavuttua paikalle, osoitti että Vaikuttajafoorumille ja yhteistyön tiivistämiselle on iso kysyntä. Vaikuttajilla ei ole aikaisemmin ollut edunvalvonnallista liittoa ja uskon, että Marketing Finlandin kautta pystytään kehittämään alaa tehokkaasti.”
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.