Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot 6-8/2025


Kentonec Oy (Kaalimato-tuotemerkki) ja Atolls GmbH | Hyvän tavan vastaisuus, MEN 8/2025

Kaalimato-verkkokauppa julkaisi mainoksen Suomi24-keskustelupalstalla. Mainoksessa oli kuva kahdesta kaalimadosta ja teksti: ”Eksklusiiviset Kaalimato alennuskoodimme antavat 10€ ja 20€ alennuksen tilauksestasi! Käytä koodi!”.

Lausunnonpyytäjä arvioi mainonnan hyvän tavan vastaiseksi, sillä myös alle 18-vuotiailla on pääsy keskustelupalstalle. Neuvoston lausunnon mukaan keskustelupalstan kohderyhmä on kuitenkin aikuiset, joten mainonnan ei katsota yleisesti tavoittavan lapsia.

Mainos ei ole ICC:n markkinointisääntöjen vastainen eikä myöskään hyvän tavan vastainen.

Lue lisää


Nordic Med Spa Oy ja vaikuttaja Olivia Oras (Instagram-käyttäjänimi: ladyoliviaoras) Piilomainonta, MEN 7/2025

Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä 9.12.2024 julkaistussa mainoksessa ei ollut riittävän selkeää mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.

Lue lisää


Blue Lagoon Beauty Oy ja vaikuttaja Sabina Särkkä (Instagram-käyttäjänimi: sabinasarkka) Piilomainonta, MEN 6/2025

Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä 13.1.2025 julkaistussa mainoksessa ei ollut riittävän selkeää mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.

Lue lisää

MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:

  • markkinoinnin harhaanjohtavuus
  • markkinoinnin totuudenvastaisuus
  • markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
  • poliittinen tai uskonnollinen mainonta
  • tuotesijoittelu
  • työpaikkailmoitus

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five × five =