Tuoreimmat lausunnot ottavat kantaa mm. lapsille ja nuorille kohdistettuun mainontaan sekä mainonnan tunnistettavuuteen Instagramissa ja Facebookissa.
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Food Folk Suomi Oy (McDonald´s) | Nuoret, turvallisuus, televisiomainos MEN 14/2022
Ravintolan televisiomainoksissa kuvattiin nuoria kiipeämässä korkean kerrostalon katolle ja viettämässä siellä vapaa-aikaansa. Mainokset oli suunnattu muun ohessa 16-vuotiaille nuorille. Vaarallisen toiminnan kuvaukselle ei ollut hyväksyttävää perustetta
Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 17 ja 18 artiklojen vastaisesti
Huippukiva Oy | Radiomainos, lapsille sopimaton verkkokauppa, piittaamattomuus MEN 15/2022
Lapsille sopimatonta verkkokauppaa, jossa myydään ”leluja”, oli mainostettu radiossa ennen kello 21:tä. Markkinoija ja media olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 18, 23 ja 26 artiklojen vastaisesti. Mainos oli hyvän tavan vastainen radiossa ennen kello 21:tä esitettynä.
Markkinoija ja media saivat huomautuksen samalla perusteella toistamiseen, mikä osoittaa ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä.
Partioaitta Oy ja Sasta Oy | Markkinoinnin tunnistettavuus, teaser, Instagram MEN 16/2022
Vaikuttaja oli elokuun alkupuolella 2021 sopinut markkinoijan kanssa mainostavansa anorakkia Instagram-tilillään mungoanna. Lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ei kuulunut sopimuksen piiriin, vaan vaikuttaja oli julkaissut teaserinomaisen julkaisun kaksi päivää ennen sovittua mainosjulkaisua. Markkinoijalle vaikuttaja oli todennut, että kysymyksessä olevan julkaisun ansiosta mainostettavaa anorakkia oli kysytty häneltä jo noin kymmenen kertaa. Neuvosto katsoi, että julkaisun ensisijaisena tarkoituksena oli tuotteen myynninedistäminen.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla. Markkinoijat ja vaikuttaja Anna Pastak olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.
Perussuomalaiset rp | Vaalimainos, MEN 17/2022
Mainonnan eettinen neuvosto ei ole toimivaltainen käsittelemään poliittisen mainonnan sisältöä. Lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä.
Sellai Oy | Syrjintä, MEN 18/2022
Verkkosivuilla julkaistu konsulttiyrityksen mainos oli hyvän tavan mukainen, kun otettiin huomioon mediavalinta.
Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista.
Vitamin Well AB sivuliike Suomessa | Piilomainonta, Instagram, MEN 19/2021
Instagram-tilillä lottahintsa oli julkaistu mainos. Julkaisun tekstiosuuden neljännellä rivillä oli merkintä ”Yhteistyö”. Neuvosto totesi, että ilmaisu ”yhteistyö” ei ole mainostunnisteena selkeä ilmaisemaan julkaisun kaupallisuutta.
Julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Markkinoija ja vaikuttaja Lotta Hintsa olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Northern Pails Oy | Piilomainonta, Facebook, MEN 20/2021
Facebook-tilillä oli julkaistu mainos. Julkaisussa oli kuvan ohella teksti, jonka lopussa oli mainostunniste ”*kaupallinen yhteistyö ZONE´n kanssa*”. Koska mainostunniste oli vasta julkaisun tekstiosuuden lopussa, julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinoija ja vaikuttaja Kimmo Vehviläinen olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.
BP hair Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 21/2021
Instagram-tilillä sointuorvokki oli julkaistu mainos. Mainostunnisteena oli käytetty ilmaisua ”palvelu saatu”. Mainostunniste oli ollut julkaisun tekstin viimeisellä rivillä ennen hashtagmerkintöjä.
Neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, koska mainostunnisteen sanamuoto ei ollut selkeä ilmaisemaan, että kysymyksessä on mainos ja mainostunniste ei ollut heti helposti havaittavissa.
Markkinoija ja vaikuttaja Sointu Borg olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti.
Pro Nutrition Finland Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 22/2021
Instagram-tilillä sannamaijaaalto oli julkaistu mainos. Se ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinoija ja vaikuttaja Sanna-Maija Aalto olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja ICC:n markkinointisääntöjen C luvun C1 artiklan vastaisesti.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.