Tuoreimmat lausunnot ottavat kantaa mm. mainosten tunnistettavuuteen, syrjintään ja lapsille sopimattomaan mainontaan.
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Maito ja Terveys – Mjölk och Hälsa ry | Julkaisu ei ollut markkinointia, MEN 35/2021
Lausuntopyynnön kohteena oleva materiaali oli ravitsemusviestintää. Lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä.
Valio Oy | Maailman koulumaitopäivän ruokalistapohja, MEN 36/2021
YK:n ruokajärjestön organisoiman maailman koulumaitopäivän ruokalistassa oli Valio Oy:n logo. Juliste oli hyvän tavan mukainen.
Pii Poo Oy | Lelukaupan ulkomainos, MEN 37/2021
Lelukaupan mainosteksti ”Näytä lapsellesi että välität… …asioimalla LEGO-kaupassa” oli hyvän tavan vastainen, koska mainoksen katsottiin vaikuttavan sopimattomalla tavalla lasten tunne-elämään.
Lola&Lykke Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 38/2021
Instagram-tilillä elfaniddounia oli mainostettu Lola&Lykke Oy:n tuotteita.
Julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Yritys ja vaikuttaja Dounia Elfanid olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Talent Adventure Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 39/2021
Instagram-tilillä lahdetaantaas oli mainostettu Calliola Koulutuskeskusta. Julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Talent Adventure Oy ja vaikuttaja Teija Kohijoki olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Sinful ApS | Aikuisille suunnattu ulkomainos, MEN 40/2021
Aikuisille suunnatussa joulukalenterimainoksessa ei ollut joulukalenterimaininnan lisäksi muita lasta puhuttelevia elementtejä. Mainosta kokonaisuutena arvioituna sen ei voitu katsoa olevan hyvän tavan vastainen.
Vitaelab AS | Televisiomainos, väkivalta, lapset, idiomi, MEN 1/2022
Ennen lastenohjelmaa esitetyssä televisiomainoksessa käytettiin ilmausta “sopii kuin nyrkki silmään”. Väkivaltaan viittaavan ilmaisun käyttäminen mainoksessa, joka on tavoittanut lapset yleisesti, on ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 ja 18 artiklojen vastaista menettelyä. Ravintolisää markkinoiva mainos oli hyvän tavan vastainen.
Discovery Networks Finland Oy | Ulkomainos, syrjintä, MEN 2/2022
Tositelevisiosarjaa mainostavissa mainoksissa naisten poseeraustyyli oli iloinen ja itsevarma. He eivät olleet mainosviestin passiivisia objekteja. Mainokset eivät olleet hyvän tavan vastaisia.
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | Kampanja sosiaalisessa mediassa, MEN 3/2022
Liikelaitoskuntayhtymän kampanjassa ollut maininta ”Makea yllätys 150:lle ensimmäiselle rokotuksen hakeneelle!” ei ollut hyvän tavan vastaista menettelyä.
Lähde: Keskuskauppakamari
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.