Mainonnan eettisen neuvoston uusimmat lausunnot 1/2022

Mainonnan eettinen neuvosto

Tuoreimmat lausunnot ottavat kantaa mm. mainosten tunnistettavuuteen, syrjintään ja lapsille sopimattomaan mainontaan.

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.


Maito ja Terveys – Mjölk och Hälsa ry | Julkaisu ei ollut markkinointia, MEN 35/2021

Lausuntopyynnön kohteena oleva materiaali oli ravitsemusviestintää. Lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä.

Lue lisää

Valio Oy | Maailman koulumaitopäivän ruokalistapohja, MEN 36/2021

YK:n ruokajärjestön organisoiman maailman koulumaitopäivän ruokalistassa oli Valio Oy:n logo. Juliste oli hyvän tavan mukainen.

Lue lisää

Pii Poo Oy | Lelukaupan ulkomainos, MEN 37/2021

Lelukaupan mainosteksti ”Näytä lapsellesi että välität… …asioimalla LEGO-kaupassa” oli hyvän tavan vastainen, koska mainoksen katsottiin vaikuttavan sopimattomalla tavalla lasten tunne-elämään.

Lue lisää

Lola&Lykke Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 38/2021

Instagram-tilillä elfaniddounia oli mainostettu Lola&Lykke Oy:n tuotteita.

Julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Yritys ja vaikuttaja Dounia Elfanid olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Lue lisää

Talent Adventure Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 39/2021

Instagram-tilillä lahdetaantaas oli mainostettu Calliola Koulutuskeskusta. Julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Talent Adventure Oy ja vaikuttaja Teija Kohijoki olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Lue lisää

Sinful ApS | Aikuisille suunnattu ulkomainos, MEN 40/2021

Aikuisille suunnatussa joulukalenterimainoksessa ei ollut joulukalenterimaininnan lisäksi muita lasta puhuttelevia elementtejä. Mainosta kokonaisuutena arvioituna sen ei voitu katsoa olevan hyvän tavan vastainen.

Lue lisää

Vitaelab AS | Televisiomainos, väkivalta, lapset, idiomi, MEN 1/2022

Ennen lastenohjelmaa esitetyssä televisiomainoksessa käytettiin ilmausta “sopii kuin nyrkki silmään”. Väkivaltaan viittaavan ilmaisun käyttäminen mainoksessa, joka on tavoittanut lapset yleisesti, on ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 ja 18 artiklojen vastaista menettelyä. Ravintolisää markkinoiva mainos oli hyvän tavan vastainen.

Lue lisää

Discovery Networks Finland Oy | Ulkomainos, syrjintä, MEN 2/2022

Tositelevisiosarjaa mainostavissa mainoksissa naisten poseeraustyyli oli iloinen ja itsevarma. He eivät olleet mainosviestin passiivisia objekteja. Mainokset eivät olleet hyvän tavan vastaisia.

Lue lisää

Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | Kampanja sosiaalisessa mediassa, MEN 3/2022

Liikelaitoskuntayhtymän kampanjassa ollut maininta ”Makea yllätys 150:lle ensimmäiselle rokotuksen hakeneelle!” ei ollut hyvän tavan vastaista menettelyä.

Lue lisää

Lähde: Keskuskauppakamari

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

12 − 1 =