Puhti Lab Oy ja vaikuttaja Laura Didoni (Instagram-käyttäjänimi: lauradidoni) | Piilomainonta, MEN 56/2024
Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä 24.10.2024 julkaistussa mainoksessa ei ollut mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Tmi Sarita Mattila ja vaikuttaja Amalia Rissanen (Instagram-käyttäjänimi: amaiida_) | Piilomainonta, MEN 57/2024
Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä 11.-12.7.2024 julkaistuissa mainoksissa osassa oli käytetty mainostunnisteena ilmaisua ”yhteistyö”. Joissakin mainoksissa ei ollut lainkaan mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Vilma Josefiina Oy (Instagram-käyttäjänimi: nellafiina) ja vaikuttaja Katja Ihalainen (Instagram-käyttäjänimi: katiusky) | Piilomainonta, yhteistyöjulkaisu, piittaamattomuus, MEN 58/2024
Vaikuttaja ja yritys olivat julkaisseet sosiaalisen median tileillään samansisältöiset mainokset 27.9. ja 12.10.2024. Mainoksissa ei ollut mainostunnistetta.
Etenkin silloin, kun mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, kuluttajan saattaa olla vaikea erottaa mainosta muista julkaisuista. Tällöin mainos on merkittävä mainokseksi helposti havaittavalla, selkeällä ja ymmärrettävällä mainostunnisteella.
Neuvosto oli antanut vaikuttajalle huomautuksia piilomainonnasta myös aikaisemmin. Vaikuttajan menettelyn voidaan katsoa osoittavan ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Hannas Villervalla AB ja vaikuttaja Dounia Elfanid (Instagram-käyttäjänimi: elfaniddounia) | Piilomainonta, MEN 59/2024
Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä 16.7.2024 julkaisemassa mainoksessa ei ollut mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Temu ja vaikuttaja Dounia Elfanid (Instagram-käyttäjänimi: elfaniddounia) | Piilomainonta, MEN 60/2024
Vaikuttajan sosiaalisen median tilillä 16.8.2024 julkaistussa mainoksessa oli käytetty vain Instagram-alustan brändisisältötyökalun merkintää ”Maksettu kumppanuus”. Neuvosto totesi, että yksinomaan Instagram-brändisisältötyökalun käyttäminen ei riitä osoittamaan, että julkaisu on mainos. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Iina-Sofia Holkeri (Instagram-käyttäjänimi: beautybyiinasofia) ja vaikuttaja Dounia Elfanid (Instagram-käyttäjänimi: elfaniddounia) | Piilomainonta, yhteistyöjulkaisu, MEN 61/2024
Vaikuttaja ja yritys olivat julkaisseet sosiaalisen median tileillään samansisältöisen julkaisun 15.8.2024. Julkaisussa ei ollut mainostunnistetta.
Yrityksen mukaan kysymyksessä ei ollut kaupallinen yhteistyö. Ystävä oli saanut kasvohoidon maksutta, josta syystä julkaisu oli yrityksen mukaan ystävän suositus.
Mainonnan eettinen neuvosto korostaa, että markkinoinnin käsitettä tulkitaan laajasti. Markkinointi tarkoittaa viestintää, jota markkinoija itse tai joku hänen lukuunsa harjoittaa, ja jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuotteen myynninedistäminen. Mainos on oltava tunnistettavissa mainokseksi siitä riippumatta, onko markkinoinnista saatu vastike rahaa tai saatu palvelu.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja olivat menetelleet ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaisesti.
Päivittäistavarakaupan mainosta oli esitetty televisiossa ja YouTube-alustalla.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:
- markkinoinnin harhaanjohtavuus
- markkinoinnin totuudenvastaisuus
- markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
- poliittinen tai uskonnollinen mainonta
- tuotesijoittelu
- työpaikkailmoitus
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.