Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö | Stereotypia, MEN 43/2024
Päivittäistavarakaupan mainosta oli esitetty televisiossa ja YouTube-alustalla.
Lausunnonpyytäjien mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska mainoksessa ihannoidaan rikollista toimintaa ja esitetään kantasuomalaiset nuoret stereotyyppisesti. Markkinoija kiisti mainoksen hyvän tavan vastaisuuden ja korosti mainoksen erityistä tyylilajia humoristisine elementteineen sekä mainoksen rauhallista ja ystävällistä tunnelmaa.
Kokonaisuutena arvioituna mainonnan eettinen neuvosto ei katsonut mainoksen olevan rikollista toimintaa ihannoiva eikä kantasuomalaisia nuoria syrjivä. Mainos oli hyvän tavan mukainen.
Tuhti Events Oy ja vaikuttaja Viivi Kuusela (Instagram-käyttäjänimi: kuuselaviivi) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 44/2024
Lausuntopyynnön kohteena oli vaikuttajan 24.4.2024 julkaisema video hänen oman Instagram-tilinsä ”kuuselaviivi” tarina-osiossa.
Lausunnonpyytäjän mukaan julkaisu on piilomainontaa. Yrityksen mukaan se oli tehnyt vaikuttajan kanssa vuosisopimuksen omien sosiaalisen median kanaviensa päivittämisestä. Yrityksen mukaan vaikuttaja laskutti kuukausittain tehdystä työstä. Vaikuttaja myönsi tuottavansa yritykselle somesisältöä, mutta kiisti, että lausuntopyynnön kohteena oleva video olisi markkinointia.
Vaikuttaja oli julkaissut videon pidemmän version markkinointimateriaalina yrityksen Instagram-tilillä. Mainittu seikka huomioon ottaen lausuntopyynnön kohteena oleva videokin oli neuvoston mukaan kaupallinen.
Esitetyn selvityksen perusteella yritys ja vaikuttaja eivät olleet tehneet yksityiskohtaista sopimusta. Yrityksen katsottiin vakiintuneena toimijana olevan vastuussa siitä, jos vuosisopimus vaikuttajan näkökulmasta oli ollut tulkinnanvarainen toimeksiannon laajuuden osalta. Yritys oli siten vastuussa menettelystä.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla. Yrityksen ja vaikuttajan menettely oli ICC:n markkinointisääntöjen 7 ja C1 artiklojen vastaista.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Elinkeinonharjoittajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen. Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta tai markkinoinnin tunnistettavuudesta. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:
- markkinoinnin harhaanjohtavuus
- markkinoinnin totuudenvastaisuus
- markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
- poliittinen tai uskonnollinen mainonta
- tuotesijoittelu
- työpaikkailmoitus
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.