Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot ottavat kantaa piilomainontaan sekä lapsille sopimattomaan ja naisia syrjivään mainontaan.
Neljässä tapauksessa mainonta johti neuvoston huomautukseen.
Ritaki Oy ja yrityksen omistaja Aki Manninen | Piilomainonta, Instagram, MEN 1/2023
Ritaki Oy:n mainos oli julkaistu yrityksen omistaja Aki Mannisen henkilökohtaisella Instagram-tilillä. Manninen julkaisi tilillään sekä henkilökohtaisia julkaisuja että yrityksensä mainoksia. Lausuntopyynnön kohteena olevassa julkaisussa ei ollut mainostunnistetta.
Mainos ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
New Bubbleroom Sweden AB ja Semihima Oy | Piilomainonta, Instagram, MEN 2/2023
Vaikuttaja Sara Sieppi oli mainostanut Instagram-julkaisussa New Bubbleroom -nimisen yrityksen tuotteita.
Mainos ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Xbil Oy ja Atte Pentikäinen | Piilomainonta, Instagram, MEN 3/2023
Atte Pentikäisen vaimo markkinoi yrityksen tuotteita ja oli saanut siitä vastikkeena Volvo XC90 -auton käyttöönsä rahavastikkeen ohessa.
Mainonnan eettisen neuvoston käsittelemässä asiassa oli kysymys Atte Pentikäisen Instagram-julkaisusta, jonka hän oli rajannut siten, että kuvan keskiössä on auton kylkeen teipattu yrityksen tavaramerkki. Kuvasta ilmeni brändin tunnusmerkkejä myös muilla tavoin. Atte Pentikäinen oli julkaissut kuvan samaan aikaan kuin vaikuttajana toimiva vaimo oli markkinoinut samaa brändiä. Julkaisu oli toteutustapansa perusteella mainosmainen. Perheen käyttöön annetun auton kylkeen oli teipattu Atte Pentikäisen Instagram-käyttäjänimi ”@pena33” yrityksen ja Atte Pentikäisen vaimon Instagram-käyttäjänimien alle.
Asiaa kokonaisuutena arvioiden neuvosto katsoi, että lausuntopyynnön kohteena olevan julkaisun ensisijaisena tarkoituksena voidaan katsoa olleen edistää brändin tunnettuutta yrityksen lukuun.
Mainos ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
SATS Finland Oy (aputoiminimi: Elixia) | Instagram, MEN 4/2023
Asiassa ei ollut kysymys yrityksen lukuun tehdystä markkinoinnista, minkä vuoksi mainonnan eettinen neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.
Lähde & Co Oy (the other danish guy -tuotemerkki) ja Sanoma Media Finland Oy | Alusvaatemainos, televisio, syrjintä, lapset, MEN 5/2023
Mainoksessa katsottiin hyödynnetyn naisen esineellistämiseen ja hyväksikäyttöön liittyvää symboliikkaa tavalla, joka ei ole sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa. Mainokset olivat naista syrjiviä.
Mainoksia esitettiin televisiossa lasten katseluaikaan. Mainokset eivät olleet kokonaisuutena arvioiden lapsille ja nuorille sopivia niiden sisältämän selkeän eroottisuuden sekä erityisesti niistä välittyvän eroottisuuteen yhdistyvän ahdistavan ja uhkaavan ilmapiirin vuoksi.
Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.