Markku Vierulan mukaan yritykset, jotka etsivät ja löytävät kilpailuetunsa, ovat tulevaisuuden menestyjiä.
“Se että kilpailuetu on yrityksen tärkein menestystekijä ja menestyksen kivijalka, tekee kilpailuedun määrittelemisestä johdon, päättäjien ja yritysten hallitusten asian. Näin markkinointi nousee johdon osaamiseksi – ja kulmahuoneeseen. Tämä tarkoittaa, että markkinoinnin ei pidä pyrkiä kulmahuoneeseen, vaan kulmahuoneen pitää oppia markkinalähtöisyys ja strateginen markkinointiosaaminen”, Vierula painottaa.
Mutta mitä kilpailuetu tarkoittaa?
“Kilpailuetu tarkoittaa kykyä erottautua markkinoilla tavalla, joka on sekä ainutlaatuinen että vaikeasti kopioitavissa. Tuotelähtöisessä ajattelussa yritys pyrkii löytämään eron suhteessa kilpailijaan. Markkinalähtöisessä kilpailuedussa olennaista on luoda uutta arvoa, jonka edunsaaja on yrityksen asiakas”, Vierula täsmentää.
Kilpailuetu tarkoittaa kykyä erottautua markkinoilla tavalla, joka on sekä ainutlaatuinen että vaikeasti kopioitavissa.
Vierulan mukaan kilpailuetu ei siis ole välttämättä tuoteominaisuus. Mutta esimerkiksi yrityskulttuuri, asiakaspalvelu tai vaikkapa innovatiivinen liiketoimintamalli voi olla merkittävä kilpailuetu. Tai jokin aivan muu ominaisuus tai innovaatio, joka erottaa markkinoijan kilpailijoistaan ja luo selkeää lisäarvoa asiakkaalle.
Markku Vierula työskenteli vuosia muun muassa mainostoimistoissa copyna ja luovana johtajana. Toimistoaikoinaan hän havainnoi, että todellisen, kestävän kilpailuedun etsiminen ja löytäminen on harvinaista herkkua. Kilpailuetu rakennetaan usein väärälle perustalle. Vierula peräänkuuluttaakin aitoa markkinalähtöisyyttä.
Tuotelähtöisyys vs. markkinalähtöisyys
”Silloin kun kilpailuetua etsitään, se tapahtuu usein tuote-, tuotanto- ja kategorialähtöisesti. Mietitään, mitä kilpailijat tekevät. Verrataan omia tekemisiä muihin. Markkinalähtöisessä ajattelussa ei kilpailla toisten toimijoiden kanssa. Markkinalähtöinen ajattelu lähtee hiljaisista signaaleista. Sellaisista, joita signaloijat eivät aina itsekään osaa edes sanallistaa”, hän pohtii ja jatkaa:
“Markkinalähtöisyys tarkoittaa, että markkinoija ymmärtää syvällisesti asiakkaidensa tarpeet ja markkinoiden dynamiikan ja käyttää tätä ymmärrystä hyväkseen strategiansa kehittämisessä. Luovuus on olennaista osaamista.”
Markkinalähtöisessä ajattelussa markkinoija ymmärtää asiakkaidensa tarpeet. Vieläpä syvällisesti.
Markkinalähtöisyys ei siis ole vain markkinatutkimusta vaan jatkuvaa dialogia markkinoiden kanssa – kuuntelemista, oppimista ja sopeutumista. Markkinalähtöisessä lähestymistavassa strategiat, tuotteet ja palvelut rakennetaan asiakkaan todellisten, myös ääneenlausumattomien, tarpeiden ympärille.
Vain näin voidaan luoda innovatiivisia ratkaisuja, jotka erottuvat kilpailijoista ja tuovat arvoa asiakkaille.
Pysy hereillä
On tärkeätä huomata, että kilpailuetu ei ole staattinen. Se vaatii jatkuvaa tarkkailua ja päivittämistä. On siis pysyttävä avoimena uusille ideoille ja haastettava jatkuvasti omaa ajatteluansa.
Digitalisaation ja globaalin kilpailun myötä kyky erottautua innovatiivisesti on entistä tärkeämpää. Siksi myös kilpailuedun ymmärrys ja sen strateginen hyödyntäminen tulevat olemaan yhä keskeisempiä tekijöitä yritysten menestykselle.
Kilpailuetunsa löytäneille yrityksille voimme povata ruusuista tulevaisuutta.
Markku Vierula valaa uskoa tulevaisuuteen: “Tulemme näkemään yhä enemmän yrityksiä – suomalaisiakin – jotka rakentavat ja määrittelevät kilpailuetunsa datan, asiakasymmärryksen ja teknologisen edelläkävijyyden varaan. Näille valppaille firmoille voimme povata ruusuisempaa tulevaisuutta kuin vain kilpailijaansa kyttääville tuotelähtöisyyden nimeen vannoville yrityksille”.
Suomalainen markkinoinnin tietokirja kansainvälisille markkinoille
Vierulan Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen -teoksen kansainvälinen versio, Find Your Market-Oriented Competitive Advantage – A Toolkit For Strategy And Branding, julkaistaan lokakuussa 2024 maailmalla arvostetun kustantajan Springer Naturen toimesta. Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun suomalainen markkinoinnin tietokirja saa näin laajan kansainvälisen levityksen.
“Springer Naturen kaltaisen kustantajan kanssa työskentely on suuri kunnia ja osoitus siitä, että kirjan aihe resonoi globaalisti”, tietokirjailija sanoo.
Teoksen mukana kansainvälisen yleisön tavoittaa joukko suomalaisia, erinomaisella kilpailuedulla ja liikeidealla varustettuja yrityksiä, sillä kirjassa esiteltävät työkalut syntyivät analysoimalla suomalaisia yrityksiä.
Kirjan takakansiesittelyn perusteella eepos tuo markkinoille merkittävää uutta ajattelua jo hyväksi havaittujen mallien ja teosten jatkoksi.
”With this book, Markku Vierula builds on the work of giants in the field of competitive strategy such as Michael E. Porter, Jim Collins, Peter Drucker, Simon Sinek, Philip Kotler, Gary Hamel, W Chan Kim and Renee Mauborgne. The book offers tools that a company can use to find a WHY + competitive advantage solution. The book also provides examples of the absolute success equation: Sustainability + Competitive Advantage to guide the reader to the next level of their market-oriented strategy journey, whatever stage they may be in.”
Hyvä, Markku from Finland!
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.