Lohkoketjuteknologia tuo varmuutta ja läpinäkyvyyttä mediaostamiseen
Lontoolainen mediatoimisto Truth käyttää mediaostosopimusten varmistukseen lohkoketjua. Ainakin teoriassa teknologia varmistaa sopimusten muuttumattomuuden ja siten lisää luottamusta osapuolten välillä. Toimialat, jotka voisivat heti hyötyä lohkoketjusta ovat mm. toimintamsa vastuullisuutta vaalivat elintarvikkeiden ja vaatteiden maahantuojat ja valmistajat. Niiden on tärkeää osoittaa luotettavasti kuluttajille, mistä raaka-aineet ja tuotteet on hankittu.
Lue artikkeli lohkoketjuista / Campaign.co.uk
Kiinnostava tulokas alalle on myös start up -yritys Fenestra, jolla on mainospörssi lohkoketjun varmistamana. Lähde: the-blockchain.com
—
Wikipedian määritelmä lohkoketjulle:
Lohkoketju on tekniikka, jolla toisilleen vieraat toimijat voivat yhdessä tuottaa ja ylläpitää tietokantoja hajautetusti. Lohkoketju toteutetaan listana tai lokina transaktioista, joka jaetaan osallistujien kesken, jolloin sen voi todentaa monesta lähteestä ja koostaa sen perusteella tietokannan. Tekniikan ansiosta ketjun jäsenet voivat luottaa toisiinsa, vaikka he eivät tuntisi toisiaan.
Jokainen uusi lohko sisältää edeltävän lohkon tiivisteen. Jos lohkoketju on jostain kohdasta haarautunut kahdeksi niin voimaan jää se haara, jonka lohkojen yhteenlaskettu vaikeustaso on suurempi. Jotta lohkoketjun historiaa voisi muuttaa, pitäisi ensin luoda uudelleen sekä se lohko, johon muutos tulee, että kaikki sen jälkeiset lohkot.
Lohkoketjuteknologia mahdollistaa hajautetusti tuotetut digitaaliset valuutat, älykkäät sopimukset, mikromaksut, sähköiset omaisuusrekisterit, identiteetti- ja maineenhallintarekisterit, äänestysjärjestelmät, laitteiden väliset keskinäiset maksut ja autonomiset organisaatiot
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.