Keskustelu LinkedIn mainonnan jatkumisesta suomen kielellä on käynyt kiivaana sen jälkeen, kun mainostajille ilmoitettiin, ettei LinkedIn tue enää suomenkielistä mainontaa. Käytännössä tämä tarkoittaisi, ettei suomenkielinen mainonta ole enää mahdollista LinkedInissä. Tällöin mainonnan kielinä olisi englanti tai ruotsi. Aikaisemmin suomenkielinen mainonta on ollut mahdollista poikkeusluvalla, koska suomi ei ole virallisena kielenä toisin kuin ruotsin, tanskan ja norjan kielet. Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki kertoo mainostajien tunnelmia sekä miksi liitto on lähtenyt voimakkaasti ajamaan suomen kielen jatkumista:
”Suomen kielelle lupailtiin LinkedInin suunnalta virallista asemaa käyttäjämäärän ylittäessä miljoonan rajan. Koomista on, että kun se on vihdoin ylitetty, niin alusta ilmoitti poistavansa suomen poikkeusluvan. Siksi moni mainostaja ja käyttäjä on kokenut tuleensa petetyksi. LinkedIn mainonnan toimivuuden kannalta on tärkeää, että mainostajat voivat tehdä mainontaa omalla äidinkielellään ja vastaanottajat lukea suomenkielistä mainontaa. Jos mainonta siirtyy täysin englanninkieliseksi, niin etenkin keskisuurten ja pienten yritysten mainospanostukset tulevat putoamaan. Menemme takaisin vanhaan tapaan tehdä mainontaa, jossa piti tietää niksit, joilla ohitetaan LinkedIn seula kun viesti halutaan näkyviin suomen kielellä.”
Mainostajien Liitto esitti alkuviikosta LinkedInille toiveen suomen kielen tuen jatkumisesta sekä pyysi virallista lausuntoa. Alla on LinkedInin 28.9. toimittama lausunto:
In order to provide the highest levels of support, the best experience for our customers and to ensure consistency across the platform, we are currently reviewing the languages of ads and campaigns that are supported on LinkedIn. As part of this exercise the support for advertising in Finnish (which is not currently a language the LinkedIn platform is available in) in 2019 is being reviewed.
Some customers have prematurely received notification that advertising in Finnish was not possible and our customer services teams are working with them to resolve those issues. We appreciate this matter is an important one to our Finnish customers and we will provide an update as soon as our review is complete.
Lemminki kertoo, että Mainostajien Liitto aikoo seurata tilannetta niin kauan kuin on tarvetta.
”Olemme olleet yhteydessä LinkedInin johtoon ja olemme tyytyväisiä, että he ovat lähteneet mukaan avoimeen keskusteluun. Ilo on ollut myös huomata miten yhtenäisenä rintamana mainostajat, palvelun tuottajat, alan liitot sekä LinkedIn:n partner Fonecta ovat lähteneet ajamaan yhteistä asiaa.”
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.