Näin se meni.
Kuvassa vasemmalla Kalle Wallin, oikealla Lauri Ferrer, NORD DDB.
Suomeen on tullut hopealeijona NORD DDB HEL -tiimille Cannes Lionsin Design-kategoriassa. Työ on shortlistattu peräti kahdeksassa sarjassa.
”Osallistuttiin 18 kategoriaan ja päädyttiin shortlistalle kahdeksaan sarjaan. Entryjä on tehty pitkälti neljän hengen voimin, yksi pitkä viikko siinä vierähti”, kertoo DDB:n Kalle Wallin Cannes Lionsiin osallistumisesta.
Entryjen ja case-filmien tekeminen vaatii merkittävää työpanosta. Toimisto on osa kansainvälistä organisaatiota ja ketjulta on saatu tukea leijonan metsästykseen.
Entryjen ja case-filmien tekeminen vaatii merkittävää työpanosta.
”Bulls Eye” -systeemissämme luovat johtajat arvioivat kansainvälisesti toimistojen töitä. Ne työt, jotka äänestyksissä saavat Bulls Eye -merkinnän, ovat isoimpia Cannes-prospekteja ja saavat ketjun tuen”, Kalle Wallin avaa taustoja.
Case-videon tekemiseen ohjeistusta tuli New Yorkista saakka.
”Se avasi silmiä aika paljon näin suomalaisittain, koska me täällä puhutaan aika vaatimattomasti omista töistämme versus siihen, miten jenkit tykkäävät puhuvat”, Wallin hymähtää.
Suomalaisessa kulttuurissa henkselien paukuttelu koetaan vieraana, mutta näissä piireissä se on paikallaan. Suomessa tehdään hyvää työtä, mutta presentoinnissa olisi paljon kehitettävää, jotta voittaisimme enemmän palkintoja.
Huippumuodilla haluttavaksi työpaikaksi
Kilpailutyö McDrip on ollut kansainvälisessä lehdistössä iso puheenaihe. Idea oli saada McDonald’sin työpaikat kiinnostavaksi nuorille ihmisille.
”Lähdettiin liikkeelle ajatuksesta, että McDonald’sin univormu on ruumiillistuma siitä, mikä junnuja ei kiinnosta. Kukaan ei halua pukea sitä ja lähteä se päällä töihin. Lähdimme korjaamaan ongelmaa sillä, että tehdään mäkkärin univormusta mahdollisimman haluttu.”
Idea oli saada McDonald’sin työpaikat kiinnostavaksi nuorille ihmisille.
Suomalainen nouseva huippusuunnittelija Jimi Vain tiimeineen suunnitteli McDonald’sin käytetyistä työvaatteista huippumuodikas mallisto, joka on jaossa vain mäkkärin työntekijöille. Saadakseen mallistosta oman osansa, pitää olla yrityksessä töissä.
”Kaikkinensa tämä pyörii univormujen ympärillä, mutta tärkeintähän tässä on, että kyseessä ovat oikeat, rasvakeittimien vieressä päällä olleet univormut. Tämä on vähän sama kuin NHL:n paidoissa. Pelissä päällä ollut paita on kaikista arvokkain”, Wallin sanoo.
Suomalaisidea toteutukseen muuallakin
Tekijät kertovat, että jo voittajatyötä tehdessä oli alkanut tuntua siltä, että nyt ollaan jonkin ison äärellä. Itse idea kehittyi pikkuhiljaa porras portaalta.
”Ensimmäinen presentointi oli Cledos-kampanjan ohessa, kun tavattiin Jimiä. Silloin meillä ei vielä ollut kirkasta ideaa. Seuraavalla kierroksella tuli idea työvaatteiden kierrätyksestä, mutta miksi se tehtäisiin. On tärkeää olla hyvä syy, ettei vain kikkailla. Viimeinen vaihe oli rekrykampanjakulma, että tämä on saatavissa vain, jos on Mäkkärissä töissä. Siinä kohtaa tuli olo, että tämä on pakko saada tehtyä – ja kyllähän Mäkkärikin tunnistaa hyvät ideat”, Kalle Wallin sanoo.
McDonald’silla on ollut kiinnostusta jalkauttaa idea käyttöön kansainvälisesti. Kuinka tämä toteutettaisiin, olisiko jokaisessa maassa oma huippusuunnittelijansa tekemässä mallistoa – tätä vielä pohditaan.
Teksti ja kuva: Paula Harmaala
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.