Ison-Britannian mainontaa valvova elin ASA selvitti kuinka paljon lapset altistuvat epäterveellisen ruoan mainonnalle verkossa.
HFSS-elintarvikemainonnalle on vaadittu tiukempaa kontrollia myös Euroopassa. Isossa-Britanniassa tehdyn tuoreen selvityksen mukaan lapset näkevät verkossa tällaista elintarvikemainontaa vain vähän.
Selvityksessä oli mukana lähes 200 000 avatar-verkkovierailua ja 50 suurinta elintarvikevalmistajaa, mukana avoimet verkkosivustot, YouTube- ja somekanavat.
- HFSS-tuotteiden osuus oli 2,3 % kaikesta nähdystä mainonnasta, valtaosa näistä näkyi lapsille suunnatuilla YouTube-kanavilla
- lasten verkkosivustoilla HFSS-mainosten osuus oli 0,5 %, mikä on selvästi vähemmän kuin aikuisille suunnatuilla sivustoilla
- valmistajien ei havaittu kohdistavan mainontaa sisällöissä, esimerkiksi lisensoitujen hahmojen avulla
Selvityksen pohjalta Isossa-Britanniassa on tarkennettu ohjeita ja kontaktoitu niitä mainostajia, joiden katsottiin rikkoneen aiempia HFSS-mainonnan ohjeistuksia.
World Federation of Advertisers (WFA) ja elintarviketoimialan hankeryhmän EU Pledgen sihteeristö luovat parhaillaan Googlen kanssa YouTube-mainonnan tehokkaampaa ohjeistusta HFSS-mainontaan.
Lähde: WFA
HFSS = high in fat, salt or sugar
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.