Ranskan senaatti hyväksyi ”kidfluencereiden” oikeuksia vahvistavan lakiesityksen.
Kesäkuun lopulla Ranskan senaatti hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä yksimielisesti lakiesityksen alle 16-vuotiaiden lasten kuvien kaupallisesta hyödyntämisestä videonjakoalustoilla. Lakimuutos velvoittaisi alustoja:
- Informoimaan sisällöntuottajia alle 16-vuotiaita lapsia sisältävien videoiden levittämiseen sovellettavista säännöksistä ja mahdollisista psykologisista riskeistä.
- Lisäämään lasten tietoisuutta omia kuvia sisältävien videoiden levittämisestä aiheutuvista seurauksista sekä keinoista, joilla lapset voivat suojata oikeuksiaan ja koskemattomuuttaan.
- Kannustamaan alustojen käyttäjiä ilmoittamaan alle 16-vuotiaiden jakamista sisällöistä, jotka heikentävät alaikäisten ihmisarvoa tai moraalista ja fyysistä koskemattomuutta.
- Parantamaan yhdessä lastensuojelujärjestöjen kanssa sellaisen audiovisuaalisen sisällön havaitsemista, joka heikentäisi alaikäisten arvoa ja koskemattomuutta.
- Estämään alaikäisen henkilötietojen käyttö kaupallisiin tarkoituksiin, kuten profilointiin ja käyttäytymiseen kohdistettuun mainontaan.
- Tiedottamaan lapsille heidän oikeudestaan poistaa omia henkilötietojaan helposti.
Tuleva laki toteutuessaan vaatisi myös, että alaikäisen laillisen edustajan tulee ilmoittaa hallintoviranomaiselle, mikäli videoiden kesto tai määrä ylittää tietyn rajan tai videot tuottavat merkittäviä tuloja. Myös tuotesijoittelua alle 16-vuotaiden sisältöjen yhteydessä tekevien mainostajien on tehtävä ilmoitus. Lakimuutoksen säännösten toteutumista ja niiden toimivuutta arvioisi audiovisuaalinen neuvosto Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA).
Seuraavaksi luonnos lakiesityksestä toimitetaan kansalliskokoukselle toista käsittelyä varten.
Hyväksymisen jälkeen laki tulisi voimaan kuuden kuukauden kuluttua sen virallisesta julkaisemisesta ja Ranska olisi ensimmäinen EU:n jäsenvaltio, joka asettaisi lapsivaikuttajien oikeuksia koskevan lain.
Lisää Responsible Advertising and Children (RAC) -ohjelmasta täältä.
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.