”Kun Mersu-mies myy kauppapaikalla Mersu-lippistään, myy hän myös sen, mitä brändi edustaa”, Kia vitsailee kampanjassaan

Kian brändiuudistuksen takana ovat mainostoimisto Folk Finland sekä Cannes-voittaja Erno Reinikainen.

Hesarin etusivulta se on alkanut, nimittäin Kia Suomen uusi kampanja, jolla se häiriköi Mercedes-Benzin, Audin, Volvon ja muiden laatubrändien hallitsemaa premium-automarkkinaa.

Etusivun mainoksessa vitsaillaan, miten kauppapaikat ovat täynnä premium-brändien fanituotteita, kuten paitoja ja lippiksiä. Jotain merkittävää on pitänyt tapahtua, jos Mersu-mies myy Mersu-lippiksensä. Hän myy silloin mielikuvallisesti kaiken, mitä kyseinen merkki hänelle edustaa.

Kia haastaa poikkeuksellisella tavalla premium-brändit laskemalla leikkiä niiden kustannuksella mainonnassaan. Yhtenä mainoslauseena on ”Volvo on jo syntyessään EX”, jolla viitataan Volvon EX-sähköautoihin.

Kampanjassa viitataan teknologiseen etumatkaan

Kia kertoo tiedotteessaan lanseeravan uudistetun brändinsä, joka häiriköi premium-autojen markkinaa Suomessa ja haluaa herättää suomalaiset miettimään useampia erilaisia vaihtoehtoja autokaupoilla. Lista perusteille on pitkä.

Kian sähköautot ovat voittaneet lukuisia testejä niin Suomessa kuin globaalisti. Kian EV3-sähköauto palkittiin juuri Vuoden Auto Suomessa 2025 -palkinnolla. Kian EV6-sähköauto on palkittu Euroopan Vuoden Auto -palkinnolla 2022 ja EV9 maailman Vuoden Auto -palkinnolla 2024.

“Sähkö on laittanut kaikki autonvalmistajat samalle viivalle. Johtotähti auton keulassa ei ole enää samanlainen tae laadusta kuin se oli vielä polttomoottoriaikaan, mutta automarkkinan murros ei näy hinnoissa. Niin sanotut premium-merkit ovat täysin eri hintaluokassa, vaikka autojen laadussa ei ole suuria eroja. Sähköautomaailmassa Mersut, Audit ja Volvot ovat samalla viivalla kanssamme, ja automme tarjoavat enemmän vastinetta rahalle esimerkiksi varustelun osalta. Kiristyvät EU-säädökset tekevät osaltaan sen, että jokaisen merkin on pakko kehittää teknologiaansa vastaamaan vaatimuksia”, Kiaa maahantuovan Astara Northern Europen toimitusjohtaja Miska Tammelin sanoo.

Ei johtotähti, vaan johto ja tähti.

Ennenkuulumatonta haastamista

Suomessa ei olla nähty näin rohkeaa toisten brändien haastamista automarkkinassa.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, millaisen reaktion ulostulo synnyttää kilpailijoissa, kuten myös premium-brändeille uskollisissa autoilijoissa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 − 14 =