eMarketer ennustaa, että Kiinan verkkokaupan osuus nousee tänä vuonna 52 prosenttiin maan koko vähittäiskaupasta.
Kasvuvauhti Kiinan verkkokaupassa on ollut voimakasta jo pitkään, ja nyt verkkokaupan historiallinen rajapyykki on käden ulottuvilla. Kiinan perässä tulevat Etelä-Korean ja Britannian verkkokauppa, noin kolmanneksen osuuksilla maiden vähittäiskaupasta.
Suomi on eMarketerin ennustessa verkkokaupan TOP 10 -listan seitsemäntenä 14 prosentin osuudella heti USA:n (15 %) perässä.
Artikkelissa käydään läpi syitä Kiinan merkittävästi muita vahvempaan verkkokauppaan. Näitä ovat mm. Alibaba, WeChat, helppo digitaalinen maksaminen, mobiilipalvelujen suosio ja edulliset kuljetuspalvelut.
Koronapandemia aiheutti aluksi pudotuksen, mutta on sen jälkeen suosinut monia verkkokaupan toimialoja. Ostaminen sosiaalisista kanavista (social commerce) kasvaa yhä voimakkaasti, ja markkinoille on tullut myös uusia ostokanavia kuten Pinduoduo.
Lähde: eMarketer
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.