Kantar: Mediamainonta kasvoi viime vuonna +4,1 % 

Mediamainonnan muutokset kesäkuussa 2020

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 328 miljoonaa euroa vuonna 2022. Mainonnan määrä kasvoi +4,1 % edellisvuoteen verrattuna.

Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi mediaryhmäkseen, suurin osuus oli verkkomedialla (53 %). Verrattuna vuoteen 2021 mainonnan panostukset kasvoivat radiossa, verkkomediassa, elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa. Verkkomedia ja ulkomainonta kasvattivat osuuksiaan mediamarkkinassa.

Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, printtimedialla on edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (29 %). Hakumainonta ja sosiaalinen media olivat vahvassa kasvussa. Radiolla oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+48,7 %).

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä oli edelleen merkittävä 24 % (198 milj. €). Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj. €) ja autot (65 milj. €). Kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat reilun 40 % kokonaismainosmarkkinasta vuonna 2022.

Kantar palkitsi vuoden 2022 mainostajana Odan, joka on markkinaan tullessaan muokannut merkittävästi koko verkkokauppatoimialaa sekä kasvattanut toimialan mainospanostusmäärää monikanavaisella mediavalikollaan.

Lataa koko tiedote graafeineen ja katso tallenne julkistustilaisuudesta täällä.

Lähde: Kantar

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

14 − nine =