Moni merkittävä mainostaja on vetänyt markkinointinsa YouTubesta helmikuussa, kun kävi ilmi, että lapsia ja nuoria sisältävissä videoissa oli paljon epäasiallisia kommentteja ja jopa vinkkejä pedofiileille.
Kaiken lisäksi YouTuben oma suosittelualgoritmi tarjosi lapsia ja nuoria sisältävien videoiden katsojille samantyyppisiä videoita, joissa esimerkiksi nuoret tytöt poseerasivat kameralle tai olivat voimisteluasuissa.
Mainostajia, jotka ovat reagoineet poistamalla tai lykkäämällä mainontaansa YouTubessa ovat mm. Mars, AT&T, Kellogg, Nestlé, Walt Disney ja Hasbro.
YouTube on nyt poistanut mahdollisuuden kommentoida useimpia lapsia sisältäviä videoita. World Federation of Advertisers on keskustellut YouTuben johdon kanssa ja vaatinut tehokkaita toimenpiteitä alaikäisten suojelemiseksi ja mainonnalle turvallisen ympäristön (brand safety) luomiseksi.
Lähde: WFA
Katso YouTube-kohun käynnistänyt vlogi, jossa on esimerkkejä videoiden kommentoinnista ja niiden yhteydessä esitetyistä mainoksista.
Voit jakaa uutisia ja blogikirjoituksia verkostollesi otsikon alla olevista painikkeista.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.