Ukrainan sota etenee paitsi maassa ja ilmassa, myös informaatiotilassa. Venäjä turvautuu manipulointiin mediassa ja sosiaalisissa verkostoissa.
Ukrainalaiset PR-asiantuntijat ovat kuitenkin vakuuttuneita siitä, että tämä manipulointi on torjuttavissa. Monet heistä yhdistävät yritysviestinnän kriisiviestintään vedotakseen kansainvälisiin kumppaneihin ja levittääkseen Ukrainalle tärkeitä viestejä. Keskustelimme paikallisten mainos- ja PR-toimistojen johtajien kanssa siitä, kuinka he työskentelevät sodan aikana.
Tiimit huolehtivat ennen kaikkea työntekijöidensä turvallisuudesta. Kaikki työskentelevät etänä joustavalla aikataululla. Nyt SLOVA Tech PR-toimiston työstä 20 prosenttia koostuu IT-alan tiedusteluista ja 80 prosenttia valtion tarpeista. Tiimi toimii vapaaehtoisesti yhteistyössä Ukrainan ulkoministeriön kanssa. Asiantuntijat auttavat levittämään keskeisiä viestejä sodan vaikutuksista sekä torjumaan disinformaatiota.
”Työskentelemme yleensä teknologia-startupien ja pääomasijoitusyritysten kanssa sekä autamme kansainvälisiä brändejä pääsemään Ukrainan markkinoille. Tänä päivänä päätavoitteemme on selittää ihmisille, mitä oikea tieto on, sekä luoda mediatilaa, joka rohkaisee kansalaisiamme ja armeijaamme”, sanoo Veroslava Novosilnaya, SLOVA Tech PR:n toimitusjohtaja sekä naisten yritysyhteisö WTECH:in yksi perustajista.
”Päätiimimme sijaitsee Ukrainassa. Meillä on myös monia ulkoistuskumppaneita. Tekstinkirjoittajamme kirjoittavat medialle materiaaleja kellareissa ja suojissa, muutaman tuhannen mailin päässä kotoa. Samalla heillä on aikaa auttaa maata vapaaehtoisina. Olen erittäin huolissani kollegoistani ja olen heistä ylpeä. He ovat sankareita.”
Veroslava sanoo, että tällä hetkellä monet viestinnän ammattilaiset Ukrainassa keskittyvät opettamaan ihmisiä analysoimaan tietoa oikein ja lukemaan luotettavia lähteitä, eikä mitään muuta.
”Kohtaamme joka päivä disinformaatiota ja vääristyneiden tosiasioiden virran, joka yrittää oikeuttaa verenvuodatusta, ohjusiskuja ja siviiliuhreja. Jotkut ihmiset uskovat edelleen Venäjän ”rauhanturvaoperaatioon”. Siksi emme lakkaa toimimasta ja tarjoamasta kansainvälisille kumppaneille luotettavaa ja kattavaa tietoa päivittäisistä ukrainalaisia vastaan tehdyistä sotarikoksista, Veroslava Novosilnaja sanoo.
Sadat ulkomaiset toimittajat, analyytikot, julkisuuden henkilöt ja poliitikot seuraavat Ukrainan tapahtumia. PR-toimisto pyytää maailman yhteisöä jakamaan tietoa Ukrainan todellisesta tilanteesta. Veroslavan mukaan nämä voisivat motivoida hallituksia ja paikallisia yrityksiä antamaan Ukrainanalle kipeästi tarvittavaa apua:
”Tarvitsemme edelleen tukea ja Euroopan maiden hallitusten konkreettisia toimia. Se tarkoittaa hyökkääjää vastaan kohdistettujen pakotteiden lisäämistä ja ilmatilan täydellistä sulkemista venäläisiltä ohjuksilta, lentokoneilta ja helikoptereilta. Uskomme myös, että ulkomainen apu auttaa meitä voittamaan humanitaarisen kriisin, joka on jo kehittymässä monissa kaupungeissa ja kylissä.”
Sodan ensimmäisenä päivänä MOKO Digital Agency aloitti työskentelyn kahdella rintamalla. Osa tekijöistä jatkoi kommunikointia asiakkaiden kanssa: asiantuntijat tarjosivat brändeille useita vaihtoehtoja viestintään yleisön kanssa. Niiden joukossa oli standardijulkaisuja sosiaalisissa verkostoissa, yritysten virallisia lausuntoja jne.
Muu tiimi alkoi kirjoittamaan Twitterissä ja Instagramissa eri eurooppalaisille viranomaisille ja vaikuttajille. Näin tiimi onnistui toteuttamaan mm. Elon Muskin äidin, Maye Muskin Ukrainaa tukevan postauksen. Lisäksi MOKO oli yksi ensimmäisistä aktivistiryhmistä Ukrainassa, joka käynnisti tiedotuskampanjan Visan ja Mastercardin sulkemiseksi Venäjällä.
”Teimme yhteistyötä Come Back Alive Foundationin kanssa jo ennen sotaa: teimme heille materiaaleja, loimme brändi-identiteetin ja brändikirjan. Itse asiassa he ja Ukrainan asevoimat olivat ensimmäisiä tahoja, joille aloimme luoda visuaalista materiaalia ja kirjoittaa postauksia”, sanoo digitoimisto MOKOn toimitusjohtaja Tetyana Mokrenko.
”Myöhemmin armeija lähestyi meitä liikekumppanini kautta ja pyysi meitä antamaan ohjeet joillekin sotilasvarusteille. Taistelijat eivät ymmärtäneet saamiaan ohjeita, ja siksi sovitimme ne sotilasasiantuntijoiden kanssa helpommin ymmärrettävämpään muotoon.”
”Sodan toisesta päivästä lähtien olemme tehneet yhteistyökumppaneiden kanssa töitä luodaksemme verkkoalustoja ja muuta materiaalia Venäjälle kertoaksemme paikallisille ihmisille totuuden sodasta. Olemme kertoneet äideille, että heidän poikansa tulivat tänne kuolemaan. Olemme selittäneet heille tilanteen taloudelliset seuraukset ja kuinka sota vahingoittaa jokaista Venäjän kansalaista.”
Tetyana kertoo, että suurin osa toimiston asiantuntijoista on edelleen Kiovassa, työskennellen pommisuojissa. Jotkut työntekijät ovat kriisipisteissä lähellä pääkaupunkia, Mariupolissa, Khersonissa. Tiimi pitää heihin yhteyttä koko ajan. Perheensä kanssa ulkomaille lähteneet jatkavat työtään samalla tavalla kuin ennenkin kommunikoimalla eurooppalaisten yritysten kanssa.
”Ne, joilla on pääsy internetiin, tekevät vapaaehtoistehtäviä koko ajan. Kaikilla ei kuitenkaan ole henkistä työkykyä tällä hetkellä. Jotkut ihmiset voivat olla mukana töissä, toiset sanovat rehellisesti, etteivät voi. Ja hyväksyn sen”, Tetyana Mokrenko jatkoi.
Hänen mukaansa Ukraina tarvitsisi kansainväliseltä yhteisöltä ennen kaikkea tiedotus- ja taloudellista tukea. Ja juuri luova teollisuus ulkomailla voi välittää oikeat viestit viranomaisille maailmalla:
”Emme enää pyydä teitä taistelemaan puolestamme. Pyydämme teiltä suojelua. Ukraina on nyt Euroopan kilpi, ja olemme yhtenäisiä, mutta emme halua lastemme kärsivän. Tämä on tärkein viesti, jonka levittämisessä ulkomaiset kollegamme voivat auttaa. On myös tärkeää tukea maailmanlaajuisia hyväntekeväisyyssäätiöitä ja paikallisia vapaaehtoisia. Kansainväliset avustuskanavat eivät ole valitettavasti kovin nopeita, toisin kuin paikalliset vapaaehtoiset, jotka hankkivat kaiken tarvittavan sodan keskellä oleville ihmisille.”
Newsfront Communicationsin asiantuntijat työskentelevät kollegoidensa tavoin myös Ukrainan eri kaupungeista, ja osa on lähtenyt ulkomaille. Tiimi valmistelee materiaaleja IT-asiakkailleen, lääke- ja autoteollisuudelle sekä kansalaisjärjestöille. Nämä ovat enimmäkseen lehdistötiedotteita, joissa kuvataan yritysten asemaa sodan aikana ja kirjoitetaan ohjeita maassa liikkumisesta, tiedon suojaamisesta ja erilaisista avustustoimenpiteistä ukrainalaisille.
”On erittäin vaikeaa työskennellä luovien tehtävien parissa ilmaiskujen aikana Ukrainan eri kaupungeissa. Olemme jatkuvasti huolissamme hengestämme, perheidemme, ystäviemme ja sukulaistemme turvallisuudesta”, sanoo Volodymyr Dehtiarov, Newsfront-viestintätoimiston toimitusjohtaja.
”Etsimme kuitenkin mahdollisuuksia pysyä jatkuvasti yhteydessä toistemme tukemiseksi. Järjestämme säännöllisesti ryhmäpuheluita varmistaaksemme, että kaikki ovat turvassa.”
Volodymyrin mukaan useimmat hänen kollegoistaan ovat tukeneet armeijaa ja paikallista yhteisöä sekä liittyneet aluepuolustuksen joukkoihin. Ryhmä on luonut ja tukenut NFT-pohjaisia hyväntekeväisyystaideprojekteja. Tuotot menevät puolustusvoimien tarpeisiin. Newsfront on myös mukana kehittämässä ja jakamassa opasta ulkomaalaisille, jotka haluavat auttaa Ukrainaa.
PR-asiantuntijat jatkavat taistelua informaatiorintamalla ja ovat vakuuttuneita siitä, että he yhdessä eurooppalaisten kollegoidensa kanssa voivat pian voittaa Venäjältä tulevan disinformaation.
”Kuten kaikki ukrainalaiset, tarvitsemme kansainvälistä apua levittääksemme totuudenmukaista tietoa Ukrainan sodasta ja lobataksemme Venäjän vastaisten pakotteiden lisäämistä. Korostamme Ukrainan ilmatilan sulkemisen tärkeyttä. Periaatteessa Ukrainan ydinvoimalaan kohdistuneen hyökkäyksen jälkeen koko maailma on ydinsodan uhan alla. Tämä ei koske vain Ukrainan siviiliväestön elämää, vaan myös kaikkien kansojen turvallisuutta”, Volodymyr Dehtiarov sanoo.
”Kuukausi Venäjän täysimittaisen hyökkäyksen jälkeen Ukrainan luovat joukot ovat pitäneet puolustustaan luottavaisesti yllä. Ja kuten haastattelemamme toimistot osoittavat, myös luova armeijamme on valmis kestämään. Tämän vastakkainasettelun hintana ovat kuitenkin ihmishenget. Siksi Ukrainan kansalaiset edellyttävät kansainväliseltä yhteisöltä nopeampia ja päättäväisempiä toimia miehittäjiä vastaan”, sanoo Veroslava Novosilnaya.
Artikkelin on kirjoittanut Marketing Finlandille SLOVA Tech PR-toimisto.
.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.