Google julkaisee suomalaisille Googlen ja YouTuben käyttäjille täysin uuden My Ad Center -palvelun, joka antaa lisää hallintaa Googlen palveluissa näkyviin mainoksiin sekä käyttäjätietoihin.
My Ad Center -palvelun asetusten avulla suomalaiset käyttäjät voivat valita, millaisia mainoksia he haluavat nähdä Googlen haussa ja YouTubessa sekä Googlen mainosverkostossa – ja mitä tietoja he haluavat Googlen käyttävän kohdentamiseen:
Käyttäjätietojen ja käyttöhistorian tarkka hallinta: Jatkossa käyttäjät voivat valita tarkkaan, mitä tietoja ja käyttöhistoriaa Google voi käyttää mainosten kohdentamiseen. Käyttäjät voivat yksittäin kieltää esimerkiksi verkkohakuhistorian, app-historian tai YouTuben katseluhistorian käytön mainosten kohdentamisessa vaikuttamatta lainkaan palveluiden varsinaiseen toimintaan. Esimerkiksi aiemmin, jos YouTuben suositukset ja katseluhistoria olivat käytössä, niitä käytettiin myös mainosten kohdentamiseen.
Personoinnin kieltäminen: Kohdentamisen ja personoinnin voi laittaa pois päältä kokonaan helposti yhdellä asetuksella.
Mainosaiheiden kieltäminen: Käyttäjät voivat jatkossa helposti valita brändejä ja mainostajia, joiden mainoksia he eivät halua nähdä lainkaan. Lisäksi käyttäjät voivat sulkea pois tiettyjä mainosaiheita kokonaan, kuten treffipalvelut, vanhemmuuden, alkoholin tai laihduttamisen.
Mainostajasivuilla läpinäkyvyyttä mainontaan: Uusien mainostajasivujen avulla käyttäjät näkevät läpinäkyvästi millaisia mainoksia kukin mainostaja on näyttänyt viimeisen kuukauden aikana.
Palvelu avataan suomalaisille torstaina 20.10., ja se näkyy kaikilla suomalaisilla käyttäjillä lähiviikkojen aikana.
Lähde: Google Finland
Alla esimerkkikuvia uudesta palvelusta.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.