Tarkalleen 17 vuotta sitten Google aloitti kuvamainosten testaamisen hakukoneessa, eli samana vuonna kuin Amazonin historian ensimmäinen voitollinen vuosi ja miljardin dollarin liikevaihdon ylitys. Selkeästi Google ymmärsi verkkokauppojen potentiaalin jo varhaisessa vaiheessa ja halusi luoda ratkaisun, joka mahdollistaa käyttäjälle helpon vertailun eri tuotteiden, hintojen ja kauppiaiden välillä.
Tänä päivänä kuvamainokset tunnetaan Google Shopping -nimellä ja viimeinkin Shopping on otettu käyttöön myös Suomessa. Stockmann on eilen on toimittanut ensimmäiset Google Shopping -näyttökerrat.
Kuten jo muissa Pohjoismaissa ja suurelta osin muualla Euroopassa, Shopping-mainokset sisältävät monipuolisia tuotetietoja, kuten tuotteen kuvan, hinnan ja kauppiaan nimen.
Shopping-mainoksista tekee houkuttelevan käyttäjälle etenkin tuotteiden helppo vertailu. Myös ostamisen sujuvuus on etu, koska kuvamainosten tuotteet ovat aina varastossa, eli ne voi ostaa heti mainostetulla hinnalla. Lisäksi tuotteet saa kotiinkuljetuksella – tai Suomessa kuljetettuna lähimpään postiin. Markkinoijalle erityisen kiinnostavaa on se, että Shopping-mainokset saavat hakutuloksissa reilusti enemmän tilaa kuin perinteiset tekstimainokset – erityisesti mobiilissa. Parempi näkyvyys näkyy myös myyntituloksissa.
Edustamani digitoimisto s360:n mainostajat, jotka ovat Shoppingissa mukana, allokoivat yli 70 prosenttia hakukonemarkkinoinnin budjeteista Shopping-mainoksiin. Suomessa mainostajat käyttävät yli 100 miljoonaa euroa vuodessa hakukonemarkkinointiin, josta vähittäis- ja verkkokauppa vie suurimman osan. Näin ollen varovainen arvio Shoppingin vaikutuksesta suomalaisten mainostajien investointeihin liikkuu vähintään kymmenissä miljoonissa euroissa.
Asiakkaamme saavat keskimäärin 20-30 prosenttia korkeampaa tuottoa yhdelle Google Shopping -klikille verrattuna tekstimainoksiin tai muihin mainoskanaviin. Lisäksi Shopping-mainokset mahdollistavat tulospohjaisen investoinnin markkinointiin täysin uudessa skaalassa: verkkokauppa pystyy hallinnoimaan satojatuhansia tai jopa miljoonia tuotteita kerralla Googlen kauppiaskeskuksen kautta ja automatisoimaan niiden hallinnan Googlen koneoppimiseen tukeutuvien ratkaisujen myötä.
Google Shopping -ominaisuuden tulo Suomeen tarkoittaa kotimaisille verkkokaupoille tämän vuosikymmenen suurinta mahdollisuutta kiihdyttää verkkokaupan myyntiä. Ovatko Suomen johtavat brändit ja kaupat valmiina Shoppingin tuloon? Varmaa on, että ulkomaiset verkkokaupat tulevat käyttämään Shoppingin tuomaa skaalaa hyväkseen, luoden painetta kotimaisille kaupoille.
Ulkomainen verkkokauppa on Googlen datan valossa hyvinkin kiinnostunut suomalaisista kuluttajista, sillä ulkomaisten yritysten osuus Google-haun maksetuista klikeistä Suomessa oli viime vuonna pukeutumisen ja muodin kategoriassa 84 prosenttia. Kodinkoneissa ja elektroniikassa 69 prosenttia. Google shoppingin myötä on varmaa, että Zalandon tai Gigantin tapaiset mainostajat tulevat entistä aggressiivisemmin suomalaisen kuluttajan verkkokalvoille.
Vinkit verkkokauppiaille
- Varmista, että verkkokauppasi noudattaa Google Shoppingin mainoskäytäntöjä
- Avaa Googlen kauppiaskeskuksen tili ja linkitä se Google Ads -tilisi kanssa
- Jos hallinnoit tuhansia tuotteita verkkokaupassasi, hanki partneri auttamaan tuotefeedien automatisoinnissa
Hermanni Nurila
Kirjoittaja on tanskalaisen s360-digitoimiston Suomen toimitusjohtaja.
Jos olet kiinnostunut Google Shopping -koulutuksesta kesäkuun lopussa, ota yhteyttä maria.timonen@mainostajat.fi
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.