Golden Drum: Miltä tuntuu voittaa Grand Prix tai hopea? Henkka ja Jan vastaavat kokemuksen syvällä rintaäänellä

”Tuntuu, että elämä virtaa ohi ”

Kaurismäkihenkisellä videolla lääkäri tekee peräsuolitähystystä vanhemmalle herralle, joka on valitellut ahdistuneisuutta, keskittymisvaikeuksia ja tunnetta, että kuin elämä virtaisi ohi. Monitorilla näkyy alkuun söpö kissa, mutta kuva vaihtuu nopeasti.

”Niin kuin näkyy, niin täällähän on kaikenlaista paskaa”, lääkäri toteaa ja alkaa luetella näkemäänsä hevosenkengitystutoriaaleista dash cam -videoihin ja finnien poksautteluun.

”ASMR-ruosteenpoistovideoita, nää on ihan tyypillisiä sun ikäisille miehille”, lääkäri toteaa. 

Hän määrää potilaalle reseptin Rakkautta & Anarkiaa elokuvafestivaaleille, oireiden vakavuus huomioon ottaen suosituksena on sarjalippu.

Breakfast Helsingin ”You are what you watch” voitti Grand Prixin Golden Drumin FILM, TV/Cinema Film -kategoriassa. 

Perustuen tositapahtumiin… löyhästi

Nainen kävelee kadulla keskittyen samanaikaisesti kännykkäpeliin. Hän nousee bussiin, peli vaikuttaa kovasti palkitsevalta. Bussissa on jotain erikoista. Ikkunat ovat verkotettuja ja muut matkustajat ovat naisia oransseissa haalaripuvuissa. Ovet sulkeutuvat. 

Viimeisessä kohtauksessa samainen nainen on vankilassa perhetapaamisella. Hänellä on päällään oranssit haalarit ja kasvoihin on ilmestynyt vankilatatuointi, mutta yksi asia on kuten aiemminkin. Kännykkäpeli on kesken. Nainen on siihen täysin keskittynyt, vaikka perhe yrittää vaihtaa kuulumisia äidin kanssa.

Reaktor Helsingin kampanja on Merge Mansion -pelille ja se voitti hopeaa Golden Drumin FILM, Short Online film -kategoriassa.

Miltä tuntuu voittaa Grand Prix tai hopeaa?

Marketing Finlandin Maarit Aarrekangas tavoitti Sloveniassa heti palkintojenjakoa seuraavana aamuna voittajatöiden edustajat, Breakfast Helsingin tuottajan Henri Hämäläisen sekä Jan Sederlöfin, joka oli Grand Prixin voittaneessa työssä ohjaajana ja käsikirjoittajana sekä hopeaa saaneessa luova johtaja. 

”Voittaminen tuntuu tietysti aina hyvältä sijoituksesta huolimatta. Mutta toki Grand Prixin pokkaaminen tällaisesta kisasta oli täysin omanlaisensa kokemus ja kunnia varsinkin, kun kyseessä oli Janin debyyttiohjaus”, voittajat vastailivat.

Golden Drumiin osallistuminen johtui kilpailun arvostettavuudesta maailmalla. Se mittaa menestymismahdollisuuksia kansainvälisissä kisoissa ja on myös WARC:in noteeraama.

Millaista voittajatöiden tekeminen on ollut?

”Työt olivat luonteeltaan kovin erilaisia. Toinen oli business as usual, kun taas toinen tehtiin rakkaudesta lajiin. Molemmissa käsikirjoitukset olivat sen verran hyviä, että tiesimme olevamme jonkin äärellä.”

Rakkautta & Anarkiaa -traileri tehtiin kesälomapuhteena Pro Bono, joten prosessina se poikkesi tavanomaisesta. Hyvän idean keksiminen on aina omanlaisensa huippuhetki. Siitä alkaa pitkä matka, jolle mahtuu monta huippua ja pohjaa.

”Molemmissa tapauksissa tiesimme, että käsikirjoitukset takaavat vähintäänkin hyvän lopputuloksen, mutta lopputuloksen onnistumista on monesti lopulta vaikeaa itse arvioida. Siksi tuntui erityisen hyvältä kuulla yleisön nauru elokuvateattereissa.”

Eräässä näytöksessä yleisö jopa antoi trailerille spontaanit aplodit. Tästä löytynee myös syyt, miksi työt tulivat palkituksi.

”Toki kysymyksessä on aina kokonaisuus, mutta varmasti loppujen lopuksi kyse on aina ideasta ja rohkeudesta metsästää huumoria alueilta, joihin mainoksissa ei yleensä uskalleta mennä.”

Entä tästä eteenpäin?

Voitot kansainvälisistä kisoista ovat upea meriitti, joka tuo omalaatuista suomalaista luovuutta maailmankartalle.

Nöyriksi tunnustautuvat suomalaismiehet toteavat tähän, että leuka kohti rintaa ja he yrittävät tehdä jatkossakin palkitsemisen arvoisia juttuja. Palkintopystit ovat sen verran kevyitä, että ovistoppareiksi, kirjatuiksi tai verkon painoiksi niistä ei ole.

”Kaippa ne on laitettava esille. Breakfastin ikkunalaudalla ne saavat hyvää seuraa Cannes Lions ja Voitto Grand Prix -palkinnoista, ilahduttavat Harjutorin ohikulkijoita”, miehet pohdiskelevat ja toivottavat yleisön tervetulleeksi palkintoja ihastelemaan.

Kuvan Jan Sederlöfistä ja Henri Hämäläisestä otti Henna Salenius / Marketing Finland

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × 4 =