EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR astui voimaan toukokuussa 2018. Uusi asetus aiheutti paljon työtä ja järjestelmämuutoksia etenkin niissä organisaatioissa, joiden tekniset ratkaisut olivat vanhentuneita ja joissa ei ollut entuudestaan määritelty henkilötietojen käsittelyn periaatteita, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki. Lemminki kertoo millaisia vaikutuksia GDPR:llä on ollut markkinointiin ja mainontaan:
– Alussa törmäsimme sopimuksiin liittyviin ja soveltamisen käytännön haasteisiin jäsentemme kautta. Mediat ja mainostajat hakivat yhteistä näkemystä asetuksen soveltamisesta ja jotkut mediatalot halusivat sopimuksissaan jo valmistautua tulevaan ePrivacyyn, jonka sisältö ja voimaatuloaika ovat vielä avoinna. Erityisesti sessio- tai istuntoevästeiden tulkitseminen henkilötiedoksi aiheutti erimielisyyttä. Sessioevästeet eivät ole henkilötietoja, silloin kun tietoa ei kytketä yksilöityyn henkilöön. Nostimme tämän asian esiin jäsentemme keskuudessa, ja lopulta löytyi sopimusratkaisu, joka tyydytti eri osapuolia. Myös mediatoimistojen ja asiakkaiden välisissä sopimuksissa oli kohtia, jotka eivät olleet kaikille sopivia. Esimerkiksi lääkäriasemat eivät luovuta omaa dataansa markkinoinnin kohdennukseen, mikä piti huomioida sopimuksissa.
GDPR sai aikaan maailmanlaajuisen lumipalloefektin, joten kyse ei ole enää vain eurooppalaisesta ilmiöstä ja toimintamallista. Tätä kehitystä vauhditti Facebookin Cambridge Analytica -kohu. Esimerkiksi Kiina on ottanut käyttöönsä kansalliset henkilötietojen käsittelyyn liittyvät direktiivit, jotka määrittävät miten dataa voidaan kerätä, säilöä ja käsitellä. Japanin henkilötietojen suojasta määrittävä APPI tuli voimaan jo toukokuussa ja on pääosiltaan linjassa GDPR:n kanssa. Myös Brasilia hyväksyi uuden henkilötietojen käsittelyä koskevan lain LGpD:n elokuussa. Se muistuttaa hyvin paljon GDPR:ää ja tulee voimaan helmikuussa 2020. Myös USA:ssa keskustelua käydään kiivaasti uuden henkilötietojen keräämistä, käsittelyä ja käyttöä rajoittavan lainsäädännön luomisesta, ja Floridassa työstetään vauhdilla osin jopa GDPR:ää tiukempaa sääntelyä.
Seuraamme kehitystä ja olemme mukana vaikuttamassa globaaliin sääntelyyn kattojärjestömme World Federation of Advertisersin kautta, kertoo Lemminki.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.