Australia vaatii Googlelta ja Facebookilta avoimuutta mainostulojen ilmoittamisessa.
Koronaviruskriisin aiheuttamat haasteet jo ennestään vaikeuksissa oleville mediayrityksille ovat osaltaan jouduttaneet halua luoda sääntely, jolla Australian uutismediat saisivat korvauksia sisältöjensä käytöstä, paremman hakutulosnäkyvyyden sekä ennakkotietoa muuttuvista algoritmeista.
Alun perin vapaaehtoisuuteen perustuvan sääntelyn piti tulla voimaan marraskuussa tänä vuonna, mutta Australian kilpailu- ja kuluttajakomission ja digijättien välisten keskustelujen heikon etenemisen vuoksi Australian hallitus on puuttunut asiaan, ja nyt lakimuutosta rakennetaan jo tulevan kesän aikana. Luvassa on siten sanktioita rikkomuksista sekä riitojen sopimiskäytäntö. Lainsäädäntö koskisi myös mm. Twitteriä ja Instagramia.
Australian viestintäministeri Paul Fletcher kertoo, että kyse on uutismedian ekosysteemin turvaamisesta.
“Digialustojen täytyy parantaa toimintojensa läpinäkyvyyttä, koska ne vaikuttavat voimakkaasti uutismedioiden yleisöjen luomiseen ja ylläpitoon sekä saavat tuloja uutismedioiden sisällöntuotannosta.”
Lähde: Guardian
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.