Euroopan komissio vetää takaisin ePrivacy-asetusehdotuksen – mitä seuraavaksi?

Eilen Euroopan komissio ilmoitti aikovansa peruuttaa ePrivacy-asetuksen lainsäädäntöehdotuksen, joka on ollut jumissa neuvotteluissa Euroopan parlamentin ja EU:n neuvoston välillä vuodesta 2021 lähtien. Tämä päätös on merkittävä käänne EU:n digitaalisen sääntelyn kentässä ja vaikuttaa erityisesti verkkomainontaan ja kuluttajansuojaan digitaalisessa ympäristössä.

Alun perin ePrivacy-asetus pyrki modernisoimaan ja yhdenmukaistamaan sähköistä viestintää koskevat yksityisyydensuojan säännöt EU:ssa. Sen tavoitteena oli asettaa tiukat säännöt käyttäjän suostumuksen hankkimiselle seuranta- ja kohdentamisteknologioille. Vaikka asetuksella pyrittiin vahvistamaan käyttäjien yksityisyyttä ja linjaamaan sääntelyä GDPR:n kanssa, sen käsittely on viivästynyt vuodesta 2017 lähtien, eikä lainsäätäjät ole päässeet sopuun asetuksen sisällöstä.

Katse Digital Fairness Act -ehdotukseen

ePrivacy-asetuksen peruuntuminen ei tarkoita, että keskustelu evästeistä ja verkon seurantateknologioista päättyisi. Sen sijaan nämä teemat nousevat todennäköisesti esiin tulevassa Digital Fairness Act -ehdotuksessa, joka keskittyy muun muassa:

  • “epäreiluun” ja “epäeettiseen” mainonnan personointiin
  • vaikuttajamarkkinointiin ja sen läpinäkyvyyteen
  • dark patterns -käytäntöihin eli kuluttajien manipulointiin verkkoympäristössä

Digital Fairness Act -hanke pohjautuu Euroopan komission julkaisemaan Digital Fairness Fitness Check -arviointiin, jonka mukaan nykyinen EU:n kuluttajansuojalainsäädäntö ei riittävästi suojaa kuluttajia digitaalisessa ympäristössä.

Seuraavat askeleet

Kevät 2025 – Euroopan komissio käynnistää julkisen kuulemisen Digital Fairness Act -ehdotuksesta. Ensimmäinen vuosipuolisko 2026 – lainsäädäntöehdotus julkaistaan. Marketing Finland tulee kartoittamaan kevään aikana jäsentemme seuranta- ja kohdentamisteknologioiden käytöstä sekä suhteita alustoihin, julkaisijoihin ja adtech-toimijoihin. Näitä tuloksia käytämme kannanottoomme julkisessa kuulemisessa ja hyödynnämme keskusteluissa päättäjien kanssa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − 14 =