Eurobest 2024 -tuomari Enoma Edevbaro kertoo voiton kaavan somessa

Digital Craft ja Social & Influencer -kategorioihin tuomariksi Eurobestissä valittu SEKin Head of Social Enoma Edevbaro kertoo haastattelussa urastaan ja tuomaroinnista. Millaisia parhaat tuomarin taipaleella vastaan tulleet parhaat kilpailutyöt ovat olleet? Entä millä tavalla suomalaisten brändien kannattaisi somea tehdä?

”Olen todella innoissani, että sain tämän mahdollisuuden. On kutkuttava jännityksen tunne, mikä on aina hyvä. Olen ylpeä siitä, että pääsen tämän tekemään ja kokemaan”, Eurobest-tuomariksi Suomesta valittu Enoma Edevbaro fiilistelee.

Enoma toimii Euroopan luovuusalan huippujen kilpailu Eurobestissä tuomarina kahdessa kategoriassa.

Digital Craftissa katsotaan innovatiivisia teknologiaratkaisuja, kuinka hyvin niitä on osattu käyttää ja kuinka käyttäjäkokemuspuoli täyttyy.

Social & Influencer -kategoriassa keskiössä ovat brändin luovat ratkaisut sosiaalisessa mediassa ja vaikuttajamarkkinoinnissa.

”Tuomaripaikoissa parasta on, miten siinä pääsee inspiroitumaan. Pitää käydä todella monta keissiä läpi, antaa jokaiseen samanlainen panostus, energia ja huomio. Inspiraation tulva on niin valtava, että siinä räjähtää liitoksistaan.”

Tuomariksi pyydettiin hakemaan

Enomalla on taustallaan jo pidempi tuomarikokemus useammastakin mainosalan kilpailusta. Kilpailujen koot ovat jatkuvasti olleet kasvamaan päin, esimerkiksi viime vuonna hän istui TikTok Awardsissa juryssa. 

”Se oli ensikosketus Pohjoismaihin.”

Sittemmin LinkedInin kautta tuli yhteydenottoa Cannesin jurykomiteasta.

”Kysyttiin, olinko ajatellut osallistua heidän tuomarikilpailuihinsa, kun voisin olla hyvä kandidaatti ja kiinnostaisiko. Vastasin, että todellakin ja minua pyydettiin hakemaan.”

Kansainvälinen ura alkoi bloggaajana

Tänä päivänä Enoma työksentelee SEKillä Head of Socialina, jossa hän vastaa vaikuttajamarkkinoinnin ja sosiaalisen median liiketoimintayksiköstä.

”Teen toki paljon liiketoiminnan kehitystyötä, mutta tosi paljon pääsen tekemään luovia kokonaisuuksia kampanjoista ihan jatkuvaan sometekemiseen ja -strategiaan.”

Alun perin hän aloitti bloggaajana ja sitä kautta sisällöntuotanto tuli lähelle sydäntä, kuten myös digimarkkinointi.

”Olen työskennellyt Suomessa, Lontoossa ja Berliinissä. Olen pystynyt ammentamaan paljon urani aikana tosi erilaisia kokonaisuuksia start up -puolelta globaaleihin yrityksiin ja mainostoimistopuolelle.”

Oma intohimo on etenkin sosiaalisessa mediassa ja sen ratkaisuissa.

Miten suomalaiset brändit voisivat menestyä somessa paremmin?

Lukuisia kilpailuja tuomaroineella Enoma Edevbarolla on hyvä näkemys siitä, mikä on voiton kaava sosiaalisessa mediassa.

”On aina hyvä miettiä isompaa kuvaa ja toki seurata myös sitä, mitä tapahtuu maailmalla.”

Suomalaisia brändejä hän kannustaa rohkeuteen. Ei kannata pelätä sitä, että olisi jossain asiassa ensimmäinen.

”Se on tosi tärkeää, että uskaltaa oivaltaa, uskaltaa olla luova, puskea rajoja ja mennä jopa vähän rajojen yli. Antaa niidenkin muovautua muuttuvien kanavien ja teknologioiden myötä.”

Rohkealla asenteella ja uteliaisuudella pääsee jo aika pitkälle.

Kanavakohtaisuus avaa uusia mahdollisuuksia luovuudelle

”Somessa kannattaa mennä vahvemmin kanavakohtaisuus edellä. Millaisia ovat kanavien tarjoamat mahdollisuudet, se kannattaa pitää mielessä tosi tarkasti.”

Luovien ideoiden kannattaa joskus antaa syntyä jopa kanavien ehdoilla. Sitä kautta voi puskea jotain ihan uutta ja innostavaa.

”Eikä aina tarvitse juuttua niihin samoihin kanaviinkaan, voi miettiä mistä saan uusia kohderyhmiä kiinni eri lailla, eikä ehkä niin totutuilla tavoilla meidän brändille”, Enoma kannustaa.

Voittajatöiden kaava 

Millaisia voittajatyöt ovat olleet, mistä ne erottaa ja miten ne erottuvat toisistaan?

”Kyllä niissä on aina tosi upeasti mietitty insight. Ollaan osattu tarttua jonkin isomman ongelman ratkaisemiseen tai mietitty jokin oivaltava tapa saada kohderyhmä kiinni ”, Enoma pohtii.

Kanavakohtaisuus näkyy voittaneissa töissä siten, ettei samaa sisältöä laiteta kaikkialle sellaisenaan. On uskallettu miettiä kanavakohtaiset toteutukset, hyödynnetty laajasti sisällöntuottajia, vaikuttajia ja hypätty erilaisiin yhteisöihin.

”Keskusteluista osataan somekuuntelun keinoin sourcata itselle insightia eikä mietitä sitä, mitä me halutaan sanoa ulospäin. Lähdetään sitä kautta katsomaan, mitä meistä puhutaan, mitä tästä osa-alueesta puhutaan ja tartutaan niihin oivaltavalla tavalla.”

Unohda monologi, uskalla tehdä somea vuorovaikutuksessa

Sosiaalinen media on siis sosiaalinen eikä monologin esittämistä. Vuorovaikutuksen osalta Enoma heittää palloa kaikille brändeille.

”Toivoisin enemmän näkeväni, että uskallettaisiin mennä keskusteluihin mukaan brändinä. Sitä kuluttajat toivovat ja haluavat nähdä. Se ei ole häiritsevää sisältöä kuluttajille vaan silloin tuntuu siltä, että oikeasti pystyy viettämään aikaa brändin sisältöjen kanssa.”

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

20 − eight =