Elintarvikemainonta lapsille: Saksan sääntely tiukentuu

Lapset ja mainonta

Kesäkuun alussa Saksassa tulevat voimaan uudet säännöt lapsille kohdistetulle elintarvikemainonnalle.

Tiukennettu sääntely koskee perinteisten mainosvälineiden ja digimainonnan lisäksi sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia ja striimauspalveluita. Sääntelyn ikärajaa nostetaan samalla 12-vuotiaista 14-vuotiaisiin.

Muutokset:

  • Mainonta ei saa antaa mielikuvaa, että tiettyjen elintarvikkeiden nauttiminen on osa tasapainoista ruokavaliota
  • Myönteisiä vaikutuksia kuten vitamiinien ja kuitujen osuutta ei saa korostaa silloin kun on mahdollisuus liikakäyttöön elintarvikkeissa, joissa on runsaasti sokeria, suolaa tai rasvaa (HFSS).

Nämä säännöt ovat voimassa vain lastenohjelmien yhteydessä tai selvästi lapsille suunnatuissa sisällöissä. Makeisia jne. voi edelleen mainostaa mutta em. ainesosien terveellisyyttä ei saa korostaa.

Sääntely (saksankielinen).

Lähde: EACA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

four × three =