Ekosysteemistä tekojen systeemiin

Metsä, verkosto

Saksalainen metsänhoitaja ja kirjailija Peter Wohlleben todisti vuonna 2016 menestysteoksessaan Puiden salattu elämä, että puut kommunikoivat keskenään. Samaa aihetta ovat sivunneet teoksissaan maailmalla Richard Powers (Ikipuut) ja meillä Saku Tuominen (Kuinka puut kasvavat).

Kasvuyritysten järjestelmistä käytetään termiä ekosysteemi, joka Wikipedian mukaan tarkoittaa ”luonnoltaan verraten yhtenäisen alueen eliöiden ja elottomien ympäristötekijöiden muodostamaa toiminnallista kokonaisuutta”. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan ekosysteemit ovat ”yritysten, yrittäjien, tutkimuksen, julkishallinnon sekä kolmannen sektorin toimijoiden välille rakentuvia keskinäisriippuvuuden verkostoja”.

Minun kontribuutioni tällä kertaa on soveltaa edellä olevia ajatuksia kolumnissa, jossa toivon näkeväni metsän puilta.

Globaalin taloustilanteen ja digivihreän siirtymän takia elämme luovan talouden kasvun etsikkoaikaa

Suomi on maa, jossa ideoita ja innovaatioita riittää. Kantomme kaskessa on niiden kaupallistaminen. Se on kansallinen haaste, jonka ratkaisu voisi olla markkinointiviestintä. Suomalaiset markkinoinnin ammattilaiset osaavat luoda tarinan ja brändin eli lisäarvon, jonka takia kuluttaja maksaa tuotteesta tai palvelusta enemmän.

Globaalin taloustilanteen ja digivihreän siirtymän takia elämme luovan talouden kasvun etsikkoaikaa. Kirjoitin Fashion Finlandin analyysissä, että Albert Einsteinin mukaan jokainen kriisi on mahdollisuus, mutta suomalaisen muotialan yrittäjän mukaan mahdollisuuksia ei tarvitsisi olla ihan näin paljon.

Ehkä luovuuden kriisi kiteytyy siinä, että uusi hallitus lupaa kvanttitietokoneen kehitykseen 70 miljoonaa, mutta luovalla alalla pelätään leikkauksia ja tukijärjestelmän avohakkuuta.

Tietysti tarvitaan sekä teknologiaa että luovuutta. Peter Wohlleben kirjoittaa, että puut eivät ainoastaan puhu keskenään, vaan ovat riippuvaisia toisistaan. Ne jakavat tilaa auringonvalossa ja järjestävät juurensa niin, että kaikki kukoistavat.

Tämän suuntaista kehitystä onneksi voimistetaan juuri nyt Työ- ja elinkeinoministeriön, Creative Finlandin ja lukuisten muiden toimijoiden kesken.

Voimien yhdistäminen hyödyttää kaikkia. Kysykää vaikka puilta.

Lokakuun alussa Tampereella Music x Media -tapahtumassa julkaistaan uusi luovien alojen yhteinen kasvusopimus, joka vauhdittaa Business Finlandin termein monistettavien sisältöjen alojen eli av-alan, pelialan, musiikkialan ja kirjallisuusalan rajat ylittävää yhteistyötä.

Ekosysteemistä halutaan tekojen systeemi. Kun seuraava suomalainen dekkari menestyy maailmalla, halutaan yhteistyötä auttamalla tehdä todennäköisemmäksi, että siitä tuotetaan suomalaisvoimin Netflix-sarja, johon suomalainen artisti tekee tunnusmusiikin ja suomalainen designer puvustuksen.

Samaa henkeä pitää puhaltaa ideoiden kaupallistamiseen ja markkinointiin. Kansainvälisille markkinoille pyrkivällä suomalaisella yrityksellähän ei ole suomalaisia kilpailijoita. Voimien yhdistäminen hyödyttää kaikkia. Kysykää vaikka puilta.

Peter Wohlleben kirjoitti puista, Pulizer-palkittu Richard Powers Ikipuissa tavallaan myös markkinoinnista. Vapaasti suomennettuna Powers sanaili: ”Parhaatkaan argumentit eivät saa ihmistä muuttamaan mieltään. Ainoa asia, joka siihen pystyy, on hyvä tarina.”

Jani Niipola

Jani Niipola on Creative Finlandin toimittaja ja Fashion Finlandin toiminnanjohtaja.

 

 

 

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − 5 =