Effie liittyy LIONS-tuoteperheeseen

Elokuun alkupuolella tehdyn sopimuksen mukaan Effie liittyy osaksi Lontoon pörssissä noteeratun Ascentials plc:n LIONS-liiketoimintaa heti kaupan saatua lopullisen viranomaishyväksynnän.

Ascential ei nimenä ole välttämättä kaikille tuttu, mutta sitäkin tunnetumpi markkinointiviestinnän alalla on Ascentialin LIONS-brändi. Maineikkain LIONS-tuote on vuosittain Ranskan Rivieralla järjestettävä Cannes Festivals of Creativityn yhteydessä järjestettävä LIONS Awards.

Effie puolestaan on luonut mainetta maailman suurimpana ja arvostetuimpana markkinoinnin tehokkuutta mittaavana kilpailuna. Kilpailun lisäksi Effie tarjoaa myös korkeatasoisia markkinoinnin koulutuspalveluita ympäri maailman.

Brändit jatkavat itsenäisesti omilla nimillään eikä kauppa tarkoita arvostettujen kilpailujen yhdistämistä.

Tehokkuuden ja luovuuden liitto

Ascentialin toimitusjohtaja Philip Thomas on liitosta innoissaan: ”LIONSin ja Effien yhdistyminen saman katon alle on vahva osoitus siitä, että markkinoinnin tehokkuus ja luovuus ovat erottamattomasti kytköksissä. Luova ja tehokas markkinointi edistää kasvua. Effie täydentää LIONSin markkinoinnin ja luovan tehokkuuden tuoteperhettä: tarjoamme WARCin, The Workin ja Contagiousin kautta markkinointijohtajille maailmanlaajuisesti tietoa, jota he tarvitsevat tehdäkseen perusteluita merkityksellisen luovan markkinoinnin puolesta.”

Luova ja tehokas markkinointi edistää kasvua.

Effie Worldwiden toimitusjohtaja Traci Alford puolestaan kommentoi: ”Olemme iloisia liittyessämme LIONSin Effietä täydentävään brändivalikoimaan. Alfordia säestää Marketing Finlandin Effie-yhteistyöstä ja Effie Suomi -kilpailusta vastaava Henna Salenius: “Effien ja LIONS-brändien tiiviimpi yhteistyö on hieno mahdollisuus alalle; meille kertyy valtavasti dataa, joka auttaa ymmärtämään, miten luovuus vaikuttaa kokonaisvaltaisesti markkinoinnin tehokkuuteen.”

Mitä tuumaavat luovuuden ja tehokkuuden liitosta suomalaiset asiantuntijat?

Katariina Harteela, Reaktorin Executive Creative Director toimi Cannes LIONS -tuomarina kesäkuussa. Hän toteaa, että “luovuuden ja tuloksellisuuden yhdistyminen on erinomainen asia alan kilpailujen uskottavuuden kannalta. Nykyään markkinoinnin onnistuminen mitataan kaupallisilla tuloksilla, kuten myynnillä tai käyttäytymisen muutoksella, eikä vain kollegoiden kateudella. Tuomaroimassani kategoriassa tuloksellisuutta korostettiin tänä vuonna vahvasti, ja vaikka uudet konseptit saivat tunnustusta, ne eivät saaneet palkintoja, mikä kannustaa jatkokehitykseen.”

Luovuuden ja tuloksellisuus on myös päällimmäisenä mielessä myös Dentsu Creativen vastaavalla luovalla johtajalla Mikael Nemeschanskyllä: “Haluan uskoa, että kyse on luovuuden ja tuloksellisuuden yhdistymisestä, mutta todennäköisesti kyse on vain rahan tekemisestä entistä tehokkaammin.”

Viime vuosien Cannes LIONS -kestomenestyjä Aleksi Erma, Erma & Reinikainen -toimistosta ottaa yhdistymisen rauhallisesti:Uutinen ei aiheuta suuria tunnekuohuja, mutta kilpailujen keskittyminen voi olla haaste osallistujille. Näen kuitenkin myös etuja, kuten mahdollisuuden siirtyä Cannesin lomakejärjestelmään Effie-kilpailuissa.”

Luovat ideat, jotka ovat kiinni brändin ytimessä, jatkavat kasvun edistämistä

Laura Paikkari, TBWA:n Executive Creative Director pitää Effien siirtymistä Cannes-organisaatioon luontevana: “Uskon edelleen, että hyvät luovat ideat, jotka ovat kiinni brändin ytimessä ajavat kasvua. Ja Cannes saa varmasti paljon näkemystä Effieltä siinä, miten paras tarinankerronta sidotaan yhä tiukemmin kaupalliseen kontekstiin. Valta on myös tuomareilla, eikä organisaatio pystyy yksinään määrittelemään millaiseksi kilpailut muodostuvat.”

Korkeaa arvostusta molemmille povaa myös Bob The Robotin Chief Creative Officer Ville Ohtonen: “Aluksi olin huolissani, että Effie muuttuisi Cannesin kaltaiseksi luovuuskilpailuksi. Kuitenkin uskon, että Ascential pyrkii erottamaan Effien ja Cannesin toisistaan säilyttääkseen molempien kilpailujen arvon asiakkailleen.”

Kalle Wallin, Creative Director & Partner, NORD DDB° HEL ei ole yllättynyt: “Effien hankinta ei yllättänyt. Se, että WARC on jo läheisesti liitetty Cannes Lionsiin, on ollut hyvä liike, sillä leijonia on kritisoitu tuloksellisuuden puutteesta. Tulevaisuudessa tuloksellisuus tulee todennäköisesti olemaan yhä keskeisemmässä roolissa Cannesissa.”

Samoilla linjoilla on hasan & partnersin CEO Riku Vassinen: “Effien hankinta on Ascentialilta looginen jatkumo, ja se vahvistaa yrityksen asemaa markkinoinnin tehokkuuden mittaajana. Mielenkiintoista on nähdä, miten Ascential jatkaa WARC Awardsiin panostamista, vai sulautetaanko se osaksi Effietä”, ounastelee Vassinen.

Mainittakoon vielä, että Effie Suomi starttaa 2.9. Tarkemmat tiedot ja aikataulun löydät täältä.

Marketing Finland on sekä Cannes LIONSin että Effien virallinen edustaja Suomessa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Anssi Järvinen on MRKTNG-median toimittaja.

+358 40 1994 799
anssi.jarvinen@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Luova johtaja, toimittaja
Tutustu kirjoittajaan

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eight − four =