Effie Awards Finland 2021 ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit.
Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 24 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
– Suomalaisilla brändeillä menee hyvin. Näin voisi päätellä ainakin Effie Finlandin shortlistalle yltäneistä töistä. Poikkeukselliset viime vuodet ovat kirittäneet monia poikkeuksellisiin ratkaisuihin – se näkyi menestyneissä töissä niin oivaltavina strategioina kuin luovina ratkaisuina. Oli ilo huomata, että näitä eheitä töitä oli useita ja moni niistä oli onnistunut luomaan mitattavaa arvoa brändin omalle liiketoiminnalle ja lisäksi vaikuttamaan laajemmin suomalaisten asenteisiin ja yhteiskuntaan, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja SEKin Executive Creative Director Suvi Lähde.
Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Suvi Lähteen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on lähes 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Tämän vuoden voittajat palkitaan 10.2.2022 järjestettävässä Effie Finland -gaalassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.
Vuoden 2021 Effie Awards Finland shortlistalle nousseet työt:
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko
HSL Comeback – vuoden vastuullisin ALE
Helsingin seudun liikenne & Sherpa, Dagmar, Mjölk
Brändikokemus
The Polite Type – fontti vihapuhetta vastaan
TietoEvry & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes
Kohderyhmä
Supervaikuttavasti lapset lääkäriin
Suomen Terveystalo Oy & TBWA\Helsinki
Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki
Pienet ja alueelliset budjetit
Love Conquers All
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency
Maalaisjärkisähkö palautti maalaisjärjen sähkön markkinointiin
Äänekosken Energia & Avidly Oyj
Strateginen markkinointi
Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina
Snellmanin Kokkikartano Oy & Folk Finland, Woodpecker, Dagmar, DNM13 Revolution Oy, Genero – The Growth Marketing Co.
Suomen kansallisjuoma
Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar
Yrityskuva
Love Conquers All
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency
The Polite Type – fontti vihapuhetta vastaan
TietoEVRY & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes
KAUPPA & KULUTTAJAT
Mediainnovaatio
Tavastia x Vallila
Tavastia-klubi, Vallila Interior & TBWA\Helsinki
Brändiratkaisu
Löfbergs – Vahva kahvi vahvalle kansalle
Löfbergs Finland Oy & Nitro Group Oy, Nitro Film
Uusi tuote tai palvelu
”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar
Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki
MEDIA
Mediaidea
Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
Mediainnovaatio – nousevat & nykyiset mediakanavat
The Polite Type – fontti vihapuhetta vastaan
TietoEVRY & TBWA\Helsinki, TMI Melvas Type Design, Great Apes
POSITIIVINEN MUUTOS
Ympäristö – Brändit
PUHDASTA RAHAA
Taaleri Varainhoito Oy & Superson Oy, Mjölk, Virta Media, ALMA media (Finland)
Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
Sosiaalinen vastuu – Brändit
Pukukoodi: Vapaus – Tarinat, joita ei aiemmin voitu näyttää
Zalando SE & Oy SEK Ab, Simelius&Simelius, Miltton
Yli 23 000 kertaa hymy opettajan huulille
Studeo Oy & Republic of Communications Finland, Peanuts! Agency Oy, Silja Filmaa, Don & Branco
Sosiaalinen vastuu – Non-profit
Miten Pelastusarmeijan historian suurin keräystuotto saavutettiin
Pelastusarmeija & Make it Simple Oy, Otto Tuotanto, Onni Wiljami Photography, Miracle Sound Oy
TUOTTEET & PALVELUT
Asuminen
ABLOY asuu meissä – menestyslanseerauksella asumisen avainbrändiksi
Abloy & Oy SEK Ab, Oy Dagmar, Proof Advisory
Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
Autoilu & Moottoriala
Kuinka KIA kiilasi markkinoinnin keinoin suurten automerkkien joukkoon Suomessa – eli Operaatio Ohituskaista
Berge Auto & Toinen PHD
Kyllä kyllä, näin räjäytetään autokaupan traditiot
Suomen Autokauppa Oy & Avidly Oyj, Grilli Films, Nöjd
Volkswagen Huuhkajat -kampanjamallisto
Volkswagen Suomi & Nitro Group, Toinen PHD, Nitro Film, Make Mama Proud, Post Control
Elintarvikkeet
Lidlin Satukausi
Lidl Suomi & Folk Finland, Otto Tuotanto, Virta media
”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar
Finanssipalvelut
LähiTapiola sijoitukset ROImaan kasvuun
LähiTapiola Palvelut Oy & Bob the Robot Oy, Pictures Helsinki,
Matkailu & Turismi
Cledos Meal 5,95
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki
Muoti & Kauneus
Pukukoodi: Vapaus – Tarinat, joita ei aiemmin voitu näyttää
Zalando SE & Oy SEK Ab, Simelius&Simelius, Miltton
Terveysala
Aika luovuttaa
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy
—
Effie Awards -kilpailusta:
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.
Effie-kilpailua järjestetään yli 50 maassa. Suomessa Marketing Finland järjestää kilpailun ensimmäistä kertaa. Aiemmin kilpailua on järjestänyt markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL. Tänäkin vuonna kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.
Lisätietoja:
Suvi Lähde, päätuomari, +358 40 703 0337
Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finlandin toimitusjohtaja, +358 40 5781 974
Järjestäjä: Markkinoinnin ja viestinnän vertaisverkosto Marketing Finland
Marketing Finland on markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto. Marketing Finlandin jäsenet tekevät noin 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.