Vuoden 2020 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti toiselle tuomarointikierrokselle 21 markkinointityötä, joista kuusi on useammassa kategoriassa.
Effie Awards Finland 2020 ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Marketing Finland onnittelee kaikkia finalisteja.
”Hienoa huomata, etteivät vallitsevat olot ole lamauttaneet kotimaista markkinointikenttää, vaan pikemminkin päinvastoin. Effie Finlandin shortlista on täysipainoista luettavaa, ei suinkaan mikään nälkävuoden loppukilpailu. Siitä olen erityisen ylpeä koko toimialamme puolesta. Pandemia näkyy toki tälläkin listalla, mutta positiivisella tavalla. Finalistien joukossa on sopivassa suhteessa niin koronavapaita kokonaisuuksia kuin fiksuja, ajankohtaisia reagointeja nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen”, sanoo tämän vuoden päätuomari ja Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen.
Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Tommy Mäkisen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on yli 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan 4.2.2021.
Vuoden 2020 Effie Awards Finland shortlist:
Ajankohtainen markkinointi – Erikoissarja
Eläköön Ravintola
Kotipizza & N2 Marketing, Dentsu Aegis Network (Finland)
Fortum Circo® recycled plastics
Fortum Oy & TBWA\Helsinki
We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland
Tulkoon Mitä Vaan
S-Ryhmä & Bob the Robot Oy, Carat Finland
B2B – Yritysmarkkinointi – Erikoissarja
TAPAUS Virtuaalitapahtumat – Tapahtumat syntyivät uudelleen
TAPAUS Oy & TAPAUS Oy, Bright Finland
Kun korona meni viraaliksi, markkinoinnista tulee elpymisen vastalääke.
Sanoma Media Finland & Folk Finland, Otto Production, Nico Backstöm, Nanoverse Ltd Oy
Zero Exclusion
Mantsinen Oy, Neste Oyj & Kurio, MKTG (Finland)
Daavid vs. Goljat – Erikoissarja
Juurikin näin. Pågen.
Pågen & Make it Simple, Grilli Films, HotSpot, left&right
Renesanssi
Ingmariini – From underdog to talk of the town
Arla Oy & 358, Carat Finland
Brändiratkaisu – Kauppa & Kuluttaja
Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling
Uusi tuote tai palvelu – Kauppa & Kuluttaja
Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki
Lidl Plus – eli kuinka takkia kääntämällä taottiin miljoonia
Lidl Finland & Folk Finland, Virta Helsinki, Cocoa Mediaproductions, Miracle Sound Oy
Kotimaista pakkausuudistus
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, TBWA\Helsinki
Long Shot – Hartwall Original Long Drink
Hartwall & Bob the Robot, Tulos Helsinki, Dagmar, Miltton, Lataamo Group
Sosiaalinen vastuu – Brändit – Positiivinen muutos
Felicitas Mehiläinen – Henkilökohtuisesti
Mehiläinen Oy & Vapa Media, Dagmar, NordicMorning
We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland
Sosiaalinen vastuu – Non-profit – Positiivinen muutos
Helsingin kaupungin kaikkien aikojen #etävappu
Helsingin Kaupunki & Miltton, Zoan
Mediaidea – Media
We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland
Elämykset & vapaa-aika – Tuotteet & Palvelut
Kansallinen Liiga – Jalkapalloa ilman etuliitteitä
Suomen Palloliitto & TBWA\Helsinki
Elintarvikkeet – Tuotteet & Palvelut
Kotimaista pakkausuudistus
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, TBWA\Helsinki
Ingmariini – From underdog to talk of the town
Arla Oy & 358, Carat Finland
Kohderyhmä – Tuotteet & Palvelut
HS Lasten uutiset – miten sanomalehti tavoitti uuden lukijasukupolven
Helsingin Sanomat & TBWA\Helsinki
Matkailu & Turismi – Tuotteet & Palvelut
Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki
Eläköön Ravintola
Kotipizza & N2 Marketing, Dentsu Aegis Network (Finland)
Holiday Clubin kesäkampanja käänsi kriisitilanteen ennätyskesäksi
Holiday Club & Republic, Grillifilms, iProspect
Muoti & Kauneus – Tuotteet & Palvelut
Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling
Ohjelmisto & Sovellukset – Tuotteet & Palvelut
Lidl Plus – eli kuinka takkia kääntämällä taottiin miljoonia
Lidl Finland & Folk Finland, Virta Helsinki, Cocoa Mediaproductions, Miracle Sound Oy
Asuminen – Tuotteet & Palvelut
Piklas – eli miten perinteinen tarinankerronta veti ovi- ja ikkuna-asiakkaat verkkokauppaan
Piklas & Folk Finland, Gomp Helsinki Oy, Otto Tuotanto, Humina
—
Effie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 19. kerran. Vuonna 2020 kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland. Vuonna 2021 Effie Awards Finlandin järjestää Marketing Finland.
Lisätietoja:
Tommy Mäkinen, päätuomari, 050 310 0672
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, 040 048 4693
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.