Digital game changers: panostukset digiin ja ilmastoratkaisuihin

Johtavat suomalaisyritykset hakevat yhdessä keinoja kasvattaa etumatkaansa digitalisaatiossa ja vihreässä taloudessa.

EK:n puheenjohtajan, Fortumin silloisen toimitusjohtajan ja nyt Nokian toimitusjohtajana toimivan Pekka Lundmarkin aloitteesta käynnistetyssä hankkeessa ovat olleet mukana Nokian ohella ABB, Cargotec, Finnair, Fortum, Konecranes, Kreab, Neste, OP Ryhmä, Varusteleka, VTT ja Wärtsilä.

Hankkeen mukaan visio- ja innovaatioyhteistyöllä on luotu edellytyksiä miljardiluokan investoinneille liittyen digitaaliseen asiakas- ja palvelukokemukseen, teollisiin prosesseihin, tuottavuuden kehittämiseen, etätyöhön ja ilmastoratkaisuihin.

Digitalisaatiota halutaan vauhdittaa ja palveluja kehittää nopeasti, jotta ne vastaavat kasvavaan kysyntään ja kuluttajien palveluodotuksiin. ”Koronapandemia osoitti, miten hyvin digitalisaatio auttaa varmistamaan palvelujen saatavuuden helposti ja turvallisesti myös poikkeustilanteessa. Nyt on aika kiihdyttää Suomen digiloikkaa kaikkien yritysten ja koko yhteiskunnan yhteistyöllä”, toteaa OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

Hankeryhmän toiveet syksyn budjettiriiheltä ovat mittavat panostukset Business Finlandin veturiyritysohjelmaan, Tekoäly 4.0 -ohjelmaan sekä digiloikkaohjelmaan. Suomelle kohdistuva EU:n elvytysrahoitus tulee kanavoida digitalisaatioon ja vihreään uudistumiseen.

Digital Game Changers -hankkeen tuloksia suomeksi ja englanniksi. Hankkeen tulosten esittely PowerPoint-muodossa (englanti).

Lähde: EK

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 + nineteen =