Cannes Lions vakiintuu – ja muuttuu sitten 1990-luvulla

1980-luvulla Cannesin kilpailu jatkui jokseenkin entisellään. Mainoselokuvan kansainväliset tähdet näyttivät mallia muille.

Pitkään järjestelyistä vastannut lontoolainen ”ukkeliklubi” SAWA alkoi toimia historiaa ylläpitävänä organisaationa. Elokuvateatterimainonta oli hienoa ja vaikuttavaa, mutta televisio oli ollut jo pari vuosikymmentä ajan henki.

Suuret tähdet – Hal Riney, Jay Chiat, Joe Pytka, Joe Sedelmaier ja monet muut jenkit ja britit olivat edelleen festivaalin sankareita. Monilla oli hienot jahdit Cannesin rannassa, ja engelsmanni Rex Nevillellä oli oikea laiva Cannesin redillä.

Suomessa Cannesista oli tehty jonkinlainen palkan jatke 1980-luvulla.

Suomalaisia oli paikalla säännöllisesti 120–150 henkeä, monet tulivat puolisoineen. Suomessa Cannesista oli tehty jonkinlainen palkan jatke tai luontaisetu. Tärkeää ei ollut kilpailu teatterissa eikä myöskään oman osaamisen näyttäminen ”ulkkareiden” silmissä. Muutama filmiyhtiö yritti avata kansainvälisiä kontakteja, ja onnistuikin jonkin verran Euroopassa.

Mainoselokuvatuottajien liitto järjesti useamman vuoden ajan suomalaisille rantajuhlat Les Dunesilla. Kuvassa Kristian Nyman, Markku Rönkkö, Olli Santala

Mainostoimistoväki istui, filosofoi ja loi suhteita lähinnä omissa porukoissaan. Mitä siitä piti oppia – ei ainakaan 2000-luvulla ollut jäänteitä noista opinnoista.

1980-luvulla yhteiskunnallisen mainonnan voima pysyi – Suomeen tuli kaikkiaan kuusi Leijonaa. Kun TV-2 lopetti tietoiskujen esittämisen omana ohjelmanumeronaan, yhteiskunnallinen mainonta tyrehtyi lähes kokonaan.

Mihin olivat jääneet Palme D’Or ponnistelut?   

1990-luku tarjosi vielä enemmän niukkuutta. Pelastukseksi tuli lopulta ”monimedia”, ja palkintohanat aukesivat sarjoissa Cyber, Poster, Print ja Tapahtumat. Uljaasti 1950-luvulla alkanut mainoselovakatselmus oli nyt jäänyt sivuosaan.

Mutta niin jäivät filmejä suunnitelleetkin – ohjaajat, kuvaajat ja tuottajat. Ei ole enää Cannesissa suomalaisten rantajuhlia, eipä paljon osanottajiakaan. Suomen kieltä kuulee La Croisetten rantakadulla vain vähän. Festivaaleilla on toki kansainvälistä glamouria – ja tolkuttomat hinnat.

Onnea kisan uudelle järjestäjälle – ja palkintojen toivoa Suomeen!

Artikkelisarjan kirjoittaja Pepe Teirikari on Cannesin kävijä neljällä vuosikymmenellä.

Linkki Suomalaiset SAWA voittajat -videoon   [password: SAWA_pt ]

Cannes Lions Live järjestetään tänä vuonna virtuaalitapahtumana 21.-25.6.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eleven − two =