Bob the Robotin luova johtaja, mainosmaailman ikoninen Anu Igoni, valittiin jo toistamiseen Cannes Lions -tuomariksi. MRKTNG-haastattelussa hän siteeraa Matti Nykästä, odottaa viihdyttävyyden arvostuksen paluuta ja muistuttaa, ettei jokaisen perunalastubrändin tarvitsisi väittää pelastavansa maailmaa. Anun ura on pitkä, palkittu ja näkemykset ovat rouhean rehellisiä. Hyvä yleisö, Anu Igoni!
Onneksi olkoon valinnasta Cannes Lions -tuomariksi, mitä tuomaroit?
Olen tuomaroimassa Outdoor-kategoriaa.
Miten tulit valituksi, olitko esimerkiksi ilmaissut kiinnostusta ja miten sinuun otettiin yhteyttä?
Cannes Lionsille lähetetään tuomariehdokkaat virallisten edustajien, toimistoketjujen ja toimistojen kautta. Olemme NoA:n tasolla ehdottaneet eri maiden toimistoista ihmisiä, joiden kuvittelemme vastaavan vaatimustasoa. Olin NoA listalla.
Millainen on ollut aikaisempi tuomarointikokemuksesi ja millaisena näet matkan Cannes Lions -tuomariksi?
Yksi asia, millä tuomarivalinnoissa on paino-arvoa, on kansainvälinen tuomarointikokemus. Olen ollut Cannesisissa tuomarina kerran aiemmin. Silloin niputettuina olivat printti- ja ulkomainonta yhtenä kategoriana, jota tuomaroin. Tuolloin myös Young Lions kuului kyseiselle tuomaristolle. Olen ollut myös Eurobestissa, D&AD.ssa ja Effie Europessa. Tänä vuonna tuomaroin myös Gerety Awardseissa.
Puhutaan seuraavaksi urastasi, mitä teet tällä hetkellä ja millainen urasi on ollut?
Olen luova johtaja Bob the Robot NoA:ssa. Edellisessä elämässäni olen ollut Art Director SEKissä, muinaisessa PHS:ssä ja Hasan&Partnersilla. Perustin kollegojeni kanssa Bob Helsingin vuonna 2002. Bob Helsinki muuttui Bob the Robotiksi, joka nyt on kolmisen vuotta ollut osa NoA-ketjua. Yrittäjyys on leimannut uraani pitkään. Luovan johtajuuden ja asiakastyön ohella olen aikalailla touhunnut kaikkea siihen liittyvää.
En usko, että tuomarointi vie ketään uralla eteenpäin.
Miksi tuomarina toimiminen on uran kannalta tärkeää?
Onko se? Tuomarointi antaa syväsukelluksen isoon määrään duuneja ja on yleissivistävää mutta en usko, että se vie ketään uralla eteenpäin. Enemmän se on toisin päin. Tietyn kokemuksen ja onnistumisten jälkeen sinut kutsutaan tuomariksi tai näin se on kansainvälisissä kisoissa. Suomessa rima on aika matalalla.
Millaisena näet Cannes Lionsin paitsi kilpailuna, myös itse tapahtumana?
Itseoikeutetusti Lions on mainonnan ja markkinoinnin olympialaiset, ja onhan Lions aivan mahtava tapahtuma. Se, kuinka paljon siitä saa ammatillisesti irti, on tietysti kävijän kontolla. Tarjolla on valtavasti inspiraatiota, tietoa ja mahdollisuuksia verkostoitua. Rivieralle ei kannata lähteä pelkästään roseeta juomaan, siihen löytyy edullisempiakin paikkoja, vaikka hauskanpito onkin osa tapahtumaa. Tapahtuman hinta on pilvissä tällä hetkellä ja moni jättää liput itse tapahtumaan ostamatta, koska ilmaistakin antia on kiitettävästi.
Oletko ollut Cannesissa usein ja oletko tulossa nyt kesällä?
Olen ollut useamman kerran Cannesissa ja nähnyt sen muuttuvan pimeässä auditoriossa filkkojen katsomisesta inspiroiviin keynotepuheisiin. Tietysti olen tulossa Cannesiin, olenhan tuomaroimassa. Itse tuomarointi tapahtuu pääosin ennen festivaalin alkua, mutta pyrin jäämään osallistumaan myös itse tapahtumaan.
Tulen olemaan myös kovasti pettynyt, jollen näe paljon töitä, jotka aiheuttavat massiivista mainoskateutta.
Millaisten trendien uskot tällä hetkellä erottuvan kilpailutöissä?
En usko mihinkään suuriin mullistuksiin tänä vuonna, verrattuna edellisiinkään. Mitä odotan piakkoin tapahtuvaksi, on viihdyttävyyden arvostuksen paluu. Jokaisen perunalastubrändin ei tarvitsisi väittää parantavansa maailmaa eikä jokaisen tuomariston pidä palkita pelkkää hyvesignalointia.
Mitä odotat kokemukselta?
Edellisen tuomarointikokemuksen perusteella odotan pitkiä päiviä. Tulen olemaan myös kovasti pettynyt, jollen näe paljon töitä, jotka aiheuttavat massiivista mainoskateutta. Odotan myös innolla kansainvälisen tuomariston keskusteluja ja sitä kautta uusia näkökulmia siihen mitä nyt alalla ajatellaan ja arvostetaan.
Onko jotain, mitä haluaisit vielä todeta markkinointi- ja viestintäalan ammattilaisista koostuvalle yleisöllemme?
Tällaiselle arvovaltaiselle yleisölle ei voi muuta kuin lainata Matti Nykästä: Jokainen tsäänssi on mahdollisuus. Tässä ikuisen taloudellisen alakulon maassa on helppo lipsua ruikuttamaan, mutta itse olen päättänyt keskittyä parhaani mukaan tekemään markkinoinnillisia urotekoja ja sitä kautta kantaa korteni kekoon, jotta tämä jotenkin muuttuisi vielä iloksi.
Marketing Finland onnittelee upeaa Anua uudesta tuomaripaikasta mainosalan olympialaisissa, Cannes Lionsissa! Olemme kesällä paikan päällä Cannesissa seuraamassa, kuinka monta leijonaa tänä kesänä tuodaan Suomeen tai suomalaisille. Perinteiden mukaan Marketing Finland järjestää Cannesissa omia tapahtumia suomalaisille ja jäsenillemme, joten tule sinäkin mukaan!
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.