Cannes Lions: Suomen RHSA 2025 -opiskelija on Jaani Piirainen

The Roger Hatchuel Student Academy (RHSA) kokoaa taas tänä vuonna 30 opiskelijaa eri puolilta maailmaa Ranskan Rivieralle oppimaan luovuutta ja verkostoitumaan alan huippujen kanssa. Millaisella työllä akatemian ovet tänä vuonna avautuivat?

Onneksi olkoon valinnasta The Roger Hatchuel Student Academyyn, Jaani Piirainen. Otetaan heti alkuun urheilukysymys, miltä nyt tuntuu?
Tuntuu hyvältä, olen tyytyväinen tilanteeseen ja aika innoissani!

Millainen oli työ, jolla tulit valituksi RHSA:n?
Katsoin viime vuoden työn, joka oli musiikkivideo ja mietin, miten voisin siitä upata. Olen taustaltani musiikkituottaja, niin sävelsin tähän oman kappaleen. Koska minulla on myös origamitaustaa, tein 81 origamilootusta ja kuvasin niiden tekemistä time-laps-videona. Laitoin värivalot ja valaistuksen kuntoon, tein pari visuaalisesti kiinnostavaa shottia, kuvasin iPhonella ja leikkasin CapCutin avulla puolentoista minuutin pituisen pohdinnan siitä, mitä luovuus on. Pyrin käyttämään mahdollisimman paljon luovia menetelmiä visuaalisessa tuotannossa.

Mitä odotat Cannesista?
Odotan mahdollisuutta verkostoitua kansainvälisesti kiinnostavien huipputyyppien kanssa. Pääsen tutustumaan ja oppimaan erilaisiin mieliin ympäri maailmaa. Millaista on työskennellä heidän kanssaan ja millaisia uusia ajatuksia tulee.

Jaani Piiraisen Reborn avasi RHSA:n ovet.

Mikä on Roger Hatchuel Student Academy ja miksi sinne halutaan?

Cannesissa aurinko paistaa, mutta monelle nuorelle luovalle tekijälle kirkkainta valoa tarjoaa aivan muu kuin Välimeri. Roger Hatchuel Student Academy on kuuden päivän intensiivinen oppimis- ja verkostoitumiskokemus ympäri maailmaa valituille opiskelijoille.

Roger Hatchuel Student Academy (RHSA) on vuodesta 2003 toiminut koulutusohjelma, joka on suunnattu erityisesti mainonnasta, viestinnästä ja luovista aloista kiinnostuneille opiskelijoille. Osallistujat ovat 18–25-vuotiaita, valmistumassa opinnoistansa ja haluavat suunnata uransa mainonnan tai luovan viestinnän pariin.

Ohjelman tarkoitus on tarjota nuorille lahjakkuuksille ainutlaatuinen mahdollisuus kehittyä luovina ajattelijoina, saada uusia näkökulmia ja verkostoitua kansainvälisesti, suoraan alan huippujen kanssa.

Oppimista, pitchausta ja inspiraatiota huipuilta

RHSA:ssa päivät rakentuvat keynote-puheenvuoroista, mentoroinneista, työpajoista ja tiukasta tekemisestä.

Esimerkiksi viime vuonna opiskelijoiden on ratkaistava asiakasbrief 48 tunnissa ja pitchattava ideansa. Ohjelma kehittää sekä luovia taitoja että henkilökohtaista rohkeutta. Moni osallistuja on kuvannut kokemusta merkittäväksi vaikuttajaksi urallaan.

Verkosto, joka kantaa 

Yksi Academyn suurimmista arvoista on sen osallistujille avautuva verkosto. Osallistujat kohtaavat samanhenkisiä opiskelijoita ympäri maailmaa, mutta myös alan konkareita, joiden oppeja ei löydy kirjoista.

RHSA-opiskelijat pääsevät mukaan Cannes Lions -festivaalin ytimeen, osallistumaan palkintogaaloihin, luentoihin ja verkostoitumistilaisuuksiin.

Osa kontakteista jää elämään ystävinä, mentoreina ja mahdollisesti myös tulevina yhteistyökumppaneina.

Tiukka hakuprosessi

Päästäkseen mukaan ohjelmaan hakijan on osoitettava paitsi luovuutensa. Hakemukseen kuuluu ansioluettelo, valokuva sekä enintään kahden minuutin video, jossa hakija kertoo, kuka on ja miksi ansaitsee paikan RHSA:ssa.

Videoita arvioidaan muun muassa tarinankerronnan, esityksen ja luovuuden perusteella. Cannes Lions -koulun yhtenä tavoitteena on myös monimuotoisuus, ei vain maantieteellisesti, vaan myös ajattelun, kokemuksen, kulttuurin ja taustan näkökulmista.

Ote Jaani Piiraisen työstä, jolla ovet avautuivat The Roger Hatchuel Student Academyyn (RHSA). Time-lapse video tarkoittaa nopeutettua videokuvaa, jossa aika ikäänkuin tiivistyy. Esimerkiksi tuntien tai päivien tapahtumat näytetään sekunneissa. Kuvan stop motion -animaatio on tehty peräkkäin asetetuista valokuvista.

 

Marketing Finland on kesällä Cannes Lionsissa ja seuraamme samalla Jaanin matkaa RHSA:ssa. 

Tilaa uutiskirje
Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Tilaa uutiskirje
Tähdellä <span class="ninja-forms-req-symbol">*</span> merkityt kentät ovat pakollisia

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Kilpailut, Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

one × two =