Cannes Lions: Suomen kolmas leijona pelastaa maailmaa ja on hopeinen

TBWA\Helsinki nappasi hopealeijonan kategoriassa Sustainable Development Goals työllään Fortum+Fishheart.

Sustainable Development Goals Lions keskittyy tunnustamaan ja palkitsemaan kampanjoita, jotka edistävät YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.

Kategoria korostaa mainosalan roolia yhteiskunnallisten muutosten ja kestävän kehityksen edistämisessä. Se esittelee inspiroivia kampanjoita, jotka eivät ainoastaan tavoittele kaupallista menestystä, vaan myös positiivista vaikutusta maailmassa.

Ratkaistaan aiemmin ratkaisemattomia ongelmia

Vesivoimalla tuotetaan vähähiilistä sähköä, mutta vesivoimalaitokset estävät tuhansia kaloja palaamasta kotiin. Tämä ongelma on ollut ratkaisematta lähes kaksi vuosisataa.

Fortum halusi löytää ratkaisun, joka auttaa tekemään olemassa olevista energialähteistä kestävämpiä parantamalla niiden vaikutusta biodiversiteettiin.

Kehitettiin kelluva hydraulinen kulkuväylä kaloille padon ohi, joka käyttää biometrisiä tietoja tunnistaakseen vaelluskalat ja mahdollistaakseen niiden vaelluksen ylävirtaan luonnollisille kutuvesilleen.

Vedenalainen tunneli siirtää kalan turvallisesti ja vahingoittumattomana padon toiselle puolelle. Muut kalalajit se palauttaa takaisin.

Kelluvan alustan kehitys alkoi tammikuussa 2002 ja elokuussa Leppikosken vesivoimalaitos varustettiin kelluvalla alustalla. Sosiaalisen median kampanja alkoi heinäkuussa 2023 ja samana syksynä tuotettiin World Energy Counsil -dokumentti.

Kulkuväylä vaelluskaloille padon ohi vahvistaa Fortumin mainetta

Kalaväylä siirtää yli 13 300 kalaa vuosittain, mikä mahdollistaa 22 kalalajin säilymisen Suomessa. Tämä mahdollistaa myös uhanalaisen Oulujärven järvitaimenen säilymisen, sen elinympäristöjen ja kutualueiden palauttamisen voimalaitoksen yläjuoksulle.

Yhdysvaltojen energiaministeriö on myöntänyt 1,3 miljoonaa dollaria rahoitusta FishHeartille.

Vesivoiman ympäristöystävällisen enerigaratkaisun maine on parantunut tämän myötä Suomessa 30 % ja vesivoiman B2B-kysyntä kasvanut 15 %.

”Viestinnän tavoitteena on näyttää laajemmalle yleisölle, kuinka Fortum luo arvoa myös energian lisäksi. Koska kaloilla on yhteiskunnassamme jonkin verran symbolista arvoa ja patoja vastustetaan paljon mediassa, pyrimme löytämään tavan saada positiivista huomiota vesivoimalle osoittamalla, ettei se ole uhka kalojen elinympäristölle eikä yleisesti ottaen biodiversiteetille. Tarvitsimme todellisen konkreettisen ratkaisun osoittamaan, mitä teemme, perinteisten viestintäkampanjoiden sijaan. Fortum vahvisti asemaansa Suomen kestävimpänä energiayhtiönä muuttamalla vesivoimaliiketoimintaa käyttämällä biometrisiä tietoja”, kilpailutyön entryssä kerrotaan.

Fortum+Fishheart tekijätiimi:

  • Tarmo Aittaniemi, FishHeart, Development Director
  • Mika Sohlberg, FishHeart, Sales Director
  • Kati Suurmunne, Fortum, VP of Brand and Communication
  • Jaana Simonaho, Fortum, Content Design Manager
  • Johanna Grönroos, Fortum, VP comms & marketing, Generation
  • Paula Parnanen, Fortum, Comms & Marketing manager, Generation
  • Aki Koskinen, Fortum, Director Brand and Reputation
  • Alex Pineda, TBWA\Helsinki, Chief Creative Officer
  • Joni Furstenborg, TBWA\Helsinki, Creative Director
  • Laura Somervalli, TBWA\Helsinki, Business Director
  • Laura Paikkari, TBWA\Helsinki, Executive Creative Director
  • Fredrik Stürmer, TBWA\Helsinki, Senior Art Director
  • Riikka Häkkinen, TBWA\Helsinki, Graphic Designer
  • Antti Halme, TBWA\Helsinki, Senior Copywriter
  • Jukka Mannio, TBWA\Helsinki, Senior Creative
  • Hanna Karlsson, TBWA\Helsinki, Designer
  • Heikki Karstu, TBWA\Helsinki, Junior Copywriter
  • Satu Heikkonen, TBWA\Helsinki, Account Director
  • Rosa Kojonkoski, TBWA\Helsinki, Account Manager
  • Paula Sonne, ELEVEN TBWA\Helsinki, Earned Creative Director
  • Jukka-Pekka Paajanen, TBWA\Helsinki, Communication Strategist
  • Noora Eskola, TBWA\Helsinki, Content Strategist
  • Tommi Mäkelä, Screen TBWA\Helsinki, Production Manager
  • Santeri Smal, Screen TBWA\Helsinki, Motion Designer
  • Joonas Hokka, TBWA\Helsinki, Creative Strategist

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

6 − 6 =