Cannes Lions: RHSA opiskelija Lotta Erkkilä lähtee palkintomatkalle Saudi-Arabiaan — mitä viikolla oikein tapahtui?

Tällainen opiskeluviikko voisi tehdä hyvää useammallekin meistä.

Roger Hatchuel Student Academy eli RHSA on osa Cannes Lions -festivaaleja. Se tarjoaa valikoiduille markkinointialan opiskelijoille mahdollisuuden syventyä alan parhaisiin käytäntöihin, oppia suoraan alan huippuammattilaisilta ja verkostoitua kansainvälisten kollegoiden kanssa.

Akatemiaan osallistui 30 opiskelijaa 30 eri maasta, kaikki alle 26-vuotiaita. Suomesta paikkansa akatemiaan lunasti laulullaan Turun ammattikorkeakoulussa medianomiksi opiskeleva Lotta Erkkilä.

Jo festivaaliviikolla saimme kuulla, että Lotta on lähdössä akatemiassa tehdyn työn johdosta palkintomatkalle Saudi-Arabiaan. Millainen viikko teillä akatemiassa oikein oli?

Akatemiassa on tiivis aikataulu koko viikoksi.

Puheenvuoroja, mentorointia, workshoppeja…

”Aika tykitystä. Sunnuntaina oli kick off, jossa saatiin vähän esimakua tulevasta. Maanantaista perjantaihin oli aikataulutettua ohjelmaa joka päivä klo 9-18”, Lotta vastaa.

The Brand of Me and My Future maanantaina, The Power of Strategy tiistaina, The Power of Ideas, Storytelling and Craft keskiviikkona, Evolution of Creativity through Technology and Data torstaina ja perjantaina Impact.

”Aikataulussa näkyy pieniä taukoja, mutta niitä harvemmin todellisuudessa oli. Siirryttiin ohjelmasta toiseen ja usein myös kampukselle tuodun lounaan aikana oli joku meille puhumassa. Koko viikko oli täynnä aitoja ja rehellisiä uratarinoita, ihmisten omia kertomuksia sekä huikeista menestyksistä että opettavaisista haasteista”, Lotta sanoo.

Maanantain koutsauksessa annettiin vinkkejä muun muassa itsevarmuuteen. Ryhmässä kirjattiin omia arvoja, kykyjä ja tavoitteita sekä kuinka ne ovat saavutettavissa.

Lotan muistiinpanoista löytyy muun muassa Crap FM eli radioasema omassa päässä, jonka äänet kertovat, mikset ole tarpeeksi hyvä. Rentoutumisharjoitus The Seven Eleven vähentää stressiä ja parantaa fokusta.

Tieto lisää ymmärrystä siitä, miten luovaa työtä kannattaa tehdä.

Vaikka päivät olivat pitkiä ja akatemian aikataulu oli ykkösprioriteetti, silti oli mahdollisuus osallistua yhteen virallisen ohjelman tapahtumaan.

”Valkkasin yhden henkilökohtaisesti inspiroivan puhujan, joka oli vaikuttava. Jay Shetty puhui siitä, miksi merkitykselle ei voi laittaa hintalappua.”

Cannes Lionsin ohjelmasta Lotta halusi päästä katsomaan Jay Shettyn puheenvuoron merkityksellisyyden arvosta.

Asiakastyö Saudi Tourism Authoritylle

Akatemiassa päätyö oli opiskelijoille annettu asiakastyö Saudi-Arabian viralliselle matkailuviranomaiselle, joka on vastuussa maan matkailualan kehittämisestä, edistämisestä ja markkinoinnista kansainvälisesti.

Asiakastyö nosti opiskelijoiden keskuudessa esille arvokysymyksiä ja pohdintaa siitä, kuinka kuuluu toimia tilanteessa, jossa omat arvot ovat koetuksella.

”Meidät jaettiin aluksi randomilla viiden hengen ryhmiin ja kaikille annettiin yhteisesti brief, josta oli tarkoitus ryhmissä rakentaa kampanjaidea perjantaihin mennessä asiakkaalle esiteltäväksi”, Lotta kertoo.

Briefiä Lotta luonnehti hyvin kattavaksi. Se kertoi selkeästi kohderyhmän ja mielikuvatavoitteen.

Koska päivät olivat pitkiä ja aikataulu tiukka, opiskelijat halusivat iltaisin myös päästä rentoutumaan.

”Tiistai-iltana me vähän pyöriteltiin briiffiä. Sit mä ja luokkalainen Lara mentiin hänen kämpille ottamaan happea ja freesautumaan, mistä siirryttiin porukalla yhdellä rannoista järjestettäviin YoungDogs-bileisiin”, Lotta jatkaa.

Serfin resepti uran rakentamiseen.

Keskiviikko ja omat arvot

”Keskiviikko oli varmaan mun henkilökohtainen lemppari. Itkin useita kertoja koskettaville tarinoille”, Lotta kertoo.

Martha Rzeppa kertoi käytännön vinkkejä työnhakuun ja uran aloittamiseen, joista Lotta nostaa suosikkeinaan “Want a promotion? You need to be ready for the responsibility” sekä “choose a boss over an agency”.

Urillaan loistavasti menestyneet GUT Acencyn Ricardo Casal ja Juan Javier Pena Plaza jakoivat heidän oppeja virheistään. Mieleenpainuvimpina Lotta nostaa ”Never allow work mistakes to become life mistakes” ja “Fear? Yes please. Doubt? No thank you.”

Yksi tärkeä puheenvuoro oli urastaan kertoneen Jonathan Mildenhallin, joka painotti voimakkaasti omien arvojen mukaan työskentelyä ja sitä, kuinka hän on tehnyt päätöksen lähteä, mikäli toiminta ei ole vastannut niitä.

”Tämä varmaan kosketti monia, koska meidän luokan sisällä oli paljon epävarmuutta siitä, miten toimia, kun työstämämme asiakastyö aiheuttaa arvojen tarkastelua”, Lotta kertoo.

Lopulta luokassa käytiin vaikea mutta paljon kaivattu keskustelu aiheesta.

”Keskustelu ei ollut helppo, mutta se selvästi puhdisti ilmaa ja toi selkeyttä toiminnalle. Osa luokkalaisista päätti, että tekee työn kokonaan uudelle briiffille”, Lotta kertoo.

Jäljelle jääneet ryhmät tasattiin 2-5 hengen ryhmiin ja päivää jatkettiin kellarissa esillä olevien voittajatöiden esittelyyn.

”Voittajatöitä tuntui yhdistävän yksinkertaisen timanttinen idea, joka ei tulisi itsellä ikinä mieleen, mutta työssä esiteltynä se kävi täysin järkeen”, Lotta sanoo ja lisää noston oppaana toimineelta Tom Beckhamilta.

“Create ideas to survive in the jungle, not in the zoo.”

Cannes Lionsissa voittajatyöt kootaan omaan näyttelyynsä kellarikerrokseen.

Torstai täynnä esityksiä, mutta miten on asiakastyön laita

Lotan kertomuksissa vilahtelee runsaasti eri nimiä, paikkoja, kampanjoita ja teemoja, joihin hän päivien aikana tutustui.

Empatia ja tarinankerronta. Millainen on hyvä pitchaus ja kuinka myydä omat ideat asiakkaalle. Tekoälytyökalujen esittely ja workshop, jossa keksittiin Ikealle keino avustaa asiakkaiden huonekalujen kasaamista oikein.

Vasta torstai-iltana briiffiä lähdettiin täysillä työstämään.

”Tehtiin ensin töitä kampuksella about kasiin asti ja ovet kerkisivät jo mennä lukkoon, eli jouduttiin siirtymään ulos takaovista.”

Lopulta kampanjaa työstettiin kuuteen asti aamulla.

”Kun kaikki oli valmista, tilasin itselleni taksin, kävin hotellilla suihkussa, nukuin ehkä tunnin jos sitäkään ja palasin kampukselle yhdeksäksi”, Lotta sanoo.

Lotta ja tiimi työstämässä kilpailutyötä aamuyöllä pitchausta varten. Kuvasta puuttuu Lara, joka sairastumisen vuoksi työskenteli puhelinyhteyden kautta.

Perjantaina briiffin esittelyt eli pitchaukset

Alkuun työt esiteltiin akatemian sisäiselle tuomaristolle, jonka jälkeen kolmen kärki pitchasi ideansa asiakkaalle.

”Meillä oli viisi minuuttia aikaa esitellä idea, jonka jälkeen toiset viisi minuuttia vastailla kysymyksiin”, Lotta kertoo.

”Meille oli ensin annettu ymmärtää, että tuomaristo valitsee yhden voittajan, joka tämän jälkeen esittelee ideansa asiakkaalle ja voittaja saa palkintona matkan Saudi-Arabiaan. Voittajan paljastuksessa selvisikin, että kolme parasta palkitaan. Meidän ryhmä sai pronssia”, Lotta iloitsee.

Lotan ryhmään kuuluvat Lara van Lierop, Marios Paschalidis, Philip Ong ja Albert Muñox.

”The warmth of embrace” sijoittui kolmanneksi ja sillä irtosi voittomatka Saudi-Arabiaan. Työssä yhdistyy paikallinen vieraanvaraisuus ja kulttuurillisesti arvokkaat tekstiilit.

Psykologinen turvallisuuden tunne on tärkein oppi

Lotta kiittelee psykologista turvallisuudentunnetta ryhmässä, joka mahdollisti avoimen keskustelun ja samalla myös toimivan työskentelyn.

”Oli aivan älyttömän arvokasta, kun ryhmässä oli turvallinen tila erimielisyyksille. Meillä kaikilla oli vahvoja mielipiteitä ja erilaisia näkemyksiä. Niistä keskusteltiin avoimesti ja tosi rohkeastikin, mutta silti ketään loukkaamatta tai ottamatta asioita liian henkilökohtaisesti. Luotiin turvallinen tila niin sanotulle riitelylle, joka johti meidät timanttiseen lopputulokseen.”

Turvallisuus ei siis tarkoita sitä, että mukauduttaisiin kaikkeen ja pyrittäisiin miellyttämään jokaista.

”Emme halunneet kädenlämpöistä lopputulosta, joten vältimme turhia kompromisseja, mutta kuunneltiin kaikki näkökulmat ja pyrittiin huomioimaan kaikki tulokulmat. Opittiin varmasti samalla myös myymään omia ideoitamme, koska niistä tuli olla niin varma, että samalla kun itse ostaa idean, myös muut ostavat sen ja ymmärtävät idean samalla tavalla kuin sinä itse”, Lotta kertoo.

”Ryhmätyöhön haastetta toi myös se, että arvokysymysten takia emme halunneet työn käsittelevän tiettyjä aiheita. Halusimme pystyä seisomaan täysin oman työmme takana, sekä laadun että arvojen suhteen, joten hyvän insightin löytäminen oli todella tärkeää ja käytettiin siihen varmasti työssä eniten aikaa. Ilmeisesti se kannatti.”

Roger Hatchuel Student Academy opiskelijat Tasha Walsh, Lotta Erkkilä, Zalfa Ashour ja Clara Aramanious.
RHSA opiskelijat vuosimallia 2024.
Cannes Lions -festivaalit.

 

Kuvat: Lotta Erkkilän albumi

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median toimittaja ja sometoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Toimittaja ja sometoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twelve + 14 =