Cannes Lions: PwC tarjoaa jahdillaan näkymiä tulevaisuuteen

Jesse Sandqvist

Asiakkaiden vaikeimpia haasteita ratkova PwC avaa Cannesissa markkinoinnin tulevaisuuden näkymiä.

Konsulttitalo PwC eli PricewaterhouseCoopers on markkinoilla siinä määrin suuri toimija, että yhtiön asiakkaat Suomessa rajautuvat lähinnä 50 suurimpaan toimijaan. PwC on tänäkin vuonna Cannesissa mukana omalla Tenacity-jahdillaan, jonne voi tulla seuraamaan tapahtumia. Ja mikäli paikalle ei jostain syystä pääsisi, niin tänä vuonna PwC:n tapahtumiin voi osallistua metaversumissa.

Metaversumi oli vuonna 2022 Cannesissa valtava juttu, mutta missä määrin sitä tehdään, PwC:n Jesse Sandqvist?

Kyllähän niitä tehdään, esimerkiksi Venetsian karnevaalit teimme metaversumiin. Kaikkea testataan, jotta nähdään mikä kaikki on mahdollistaa. Applen lisätyn todellisuuden Vision Pro -virtuaalilasien uskotaan vievän kehitystä eteenpäin.

Tämän vuoden johtava teema Cannes Lionsissa taitaa olla tekoäly?

Tekoäly on kaikkien huulilla, mitä se mahdollistaa ja kuinka käänteentekevä voi olla markkinoinnin tuotantoketjulle. Kuvien ja tekstien tekemisen ohella personointi on suuri mahdollisuus, kun tekoäly voi vaikka kirjoittaa jokaiselle omat kohdennetut viestinsä eri kanaviin.

Mitä merkittävää tekoälyn rinnalla on meneillään?

Laskusuhdannetta mietimme paljon kaikkien kanssa. Markkinointibudjetteja ei kannata pelkästään leikata vaan optimoida, jolloin voidaan voi säästää siten, ettei ammuta omaan jalkaan. Markkinoinnissa on entistä tärkeämpää investoida fiksusti, miten jako sitten tehdäänkään neljän alueen välillä, joita ovat media-, teknologia- ja agency-budjetit sekä omat rakenteet. Teknologia ajaa pitkälti muutosta. Se mahdollistaa asioiden tekemisen uudella tavalla.

Mitä jahdilla viikon aikana tapahtuu?

Joka päivä pidetään kolme asiantuntijapaneelia, joissa kantavana teemana ovat tulevaisuuden näkymät eri näkökulmista. Isossa kuvassa nostaisin yhtenä kiinnostavana ilmiönä sen, että markkinointibudjetit valuvat perinteisestä mediasta retail mediaan eli suurille kaupan alan toimijoille. Amazon, Walmart ja Suomessa S-ryhmä tekevät valtavaa tulosta. On meneillään mediabudjettien uusjako. Kaupan ala on havainnut, että heillä ovat asiakkuudet näpeissään ja voivat monetisoida sen, kun ollaan lähellä asiakkaita ja käytetään asiakastietoa.

Tule mukaan

PwC Tenacity
PwC on tänäkin vuonna Cannesissa mukana omalla Tenacity-jahdillaan, jonne voi tulla seuraamaan tapahtumia. Tänä vuonna PwC:n tapahtumiin voi osallistua myös metaversumissa, kertoo Jesse Sandqvist.

Teksti ja kuvat: Paula Harmaala

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fourteen − eleven =