Vuoden 2024 LIONS Creativity Rankings & Report tarjoaa kattavan näkemyksen maailman luovimmista markkinointitoimijoista Cannes Lions -festivaalin menestyksen perusteella.
Raportissa arvioidaan yritykset ja kampanjat eri kategorioissa. Listauksen pohjalta tehty raportti sisältää myös asiantuntijoiden kommentteja ja kohokohtia eri puolilta maailmaa. Raportti tarjoaa näkemyksiä tulevista trendeistä ja innovaatioista, jotka voivat auttaa suunnittelemaan leijonien arvoisia töitä Cannes Lions 2025 -kilpailuun.
Tänä vuonna Cannes Lions -kilpailun kärkinimet ovat osoittaneet vahvaa luovuutta, jota ohjaavat tarinankerronta, innovatiiviset teknologiat ja syvällinen ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä. Monet kampanjat, jotka palkittiin, eivät vain täyttäneet brändin viestinnän tavoitteita, vaan myös käsittelivät laajempia yhteiskunnallisia teemoja, kuten kestävyyttä, monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta. Cannes Lions -ranking perustuu pistejärjestelmään, joka lasketaan yritysten voittaneista ja shortlistatuista töistä. Itse raportti keskittyy viiteen pääteemaan: The Creativity Toolbox, Creative Impact, Innovation Unwrapped, Talent and Culture, ja Insights and Trends.
WPP on vuoden luova toimisto
WPP on listattu vuoden 2024 luovimmaksi yritykseksi. Se voitti kuusi Grand Prix -palkintoa kolmelle verkostolle, viidessä markkinassa, kuudelle asiakkaalle. WPP:n voittajatyöt keskittyivät vahvasti inklusiivisuuteen. Grand Prix Glass: The Lion for Change -palkinnon voittanut Transition Body Lotion -kampanja esitteli Unileverin Vaselinen ihonhoitotuotteen, joka on suunnattu erityisesti transnaisille, ja kampanja kasvatti tuotteen ostohalukkuutta 725 %. Lisäksi useita Lions-palkintoja voittanut Pink Chip käytti DEGIRO:n pörssialustaa seuraamaan naisten johtamien yritysten suorituksia ja osoitti näiden yritysten osakkeiden arvon. Kampanja sai yli 14 500 DEGIRO:n käyttäjää sijoittamaan Pink Chip -yrityksiin kolmen viikon aikana.
Vaselinen Transition Body Lotion -kampanja osoitti, että sosiaalisen muutoksen edistäminen voi olla myös liiketoiminnallisesti kannattavaa, totesi Cindy Gallop, MakeLoveNotPornin perustaja ja Glass: The Lion for Change -tuomariston puheenjohtaja. Kampanja perustui kahden vuoden tuotekehitysprosessiin, joka tehtiin tiiviissä yhteistyössä kohderyhmän kanssa. Isoflavonien innovatiivinen käyttö ja tuotteen tehokkuus saivat ihmiset tuntemaan itsensä nähdyiksi, kunnioitetuiksi ja mukaan otetuiksi. Tuomariston mukaan tämä edusti hienoa esimerkkiä kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta sukupuolten tasa-arvon edistämiseen.
Omnicom sijoittui toiseksi Cannes Lions -rankingeissa. Yksi sen merkittävimmistä voitoista oli Gamer Loan -kampanja Banco del Pacíficolle, joka tarjosi nuorille ecuadorilaisille uusia luottomahdollisuuksia sallimalla heidän käyttää pelitilejään vakuutena perinteisten varojen sijaan. Kampanja voitti Gold Entertainment Lions for Gaming -palkinnon.
Kolmannen sijan otti Interpublic Group jo neljättä vuotta peräkkäin. Sen työ Mis[s]diagnosed Organonille paljasti Arabianlahden alueen terveydenhuollon ammattilaisten tietämysaukkoja naisten sydänterveyteen liittyen ja auttoi 28 miljoonaa naista oppimaan sydänkohtausten varhaiset merkit. Tämä työ ansaitsi Bronze Pharma Lion -palkinnon.
Kymmenen parhaan luovan toimiston lista oli:
1. WPP
2. Omnicom
3. IPG
4. Publicis Groupe
5. Dentsu Group
6. Havas
7. S4 Capital
8. Stagwell Inc
9. Hakuhodo DY Holdings
10. Deloitte
Ogilvy on vuoden verkosto
Ogilvy, vuoden 2024 Cannes Lions -festivaalin Vuoden Verkosto, voitti neljä Grand Prix -palkintoa projekteillaan, kuten JCDecaux’n Meet Marina Prieto, Coca-Colan Recycle Me, Vaselinen Transition Body Lotion ja CeraVen Michael CeraVe. Lisäksi se voitti Gold Sustainable Development Goals Lion -palkinnon Filsa Colombian Filter Caps -projektilla, joka auttoi yli 10 000 ihmistä saamaan puhdasta juomavettä muuttamalla pullonkorkin kannettavaksi vedenpuhdistimeksi. Ogilvy onnistui yhdistämään luovuuden yhteiskunnallisiin vaikutuksiin ja taloudellisiin tuloksiin, ja heidän työnsä korosti luovuuden voimaa ratkaisujen kehittämisessä tärkeisiin ongelmiin.
Lisäksi Ogilvyn Meet Marina Prieto voitti Titanium Lion -palkinnon Madridin metron käyttämättömien mainostilojen älykkäästä hyödyntämisestä, joka herätti laajaa mielenkiintoa ja keskustelua.
Kymmenen parhaan verkoston lista on:
1. Ogilvy
2. Publicis Worldwide
3. DDB Worldwide
4. FCB
5. McCann Worldwide
6. VML
7. BBDO Worldwide
8. TBWA Worldwide
9. AKQA
10. Rethink
OMD Worldwide paras mediaverkosto
OMD Worldwide voitti Media Network of the Year -tittelin Cannes Lions 2024 -festivaalilla. Yhtiö saavutti kahdeksan Media Lions -palkintoa, mukaan lukien kultamitalin Michael CeraVe -kampanjasta sekä hopean ja pronssin Lay’s Chip Cam -kampanjasta, joka hyödynsi David Beckhamin ja Thierry Henryn julkisuutta sitouttaakseen yleisöä. Kampanja kasvatti Lay’sin myyntiä 3 %. Lisäksi OMD voitti pronssia Shot on iPhone / Little Garlic -kampanjallaan, joka keräsi 498 miljoonaa katselukertaa, vastaten kolmasosaa Kiinan väestöstä.
PHD Worldwide sijoittui toiseksi työllään Victoria ja Albert -museolle, jossa se yhdisti modernit mielenkiinnonkohteet, kuten golf ja musiikki, museon näyttelyihin, lisäten merkittävästi hakuja museon kokoelmasta.
Mediaplus sijoittui kolmanneksi, yksi sen merkittävimmistä voitoista oli Animal Alerts -kampanja, joka voitti kultaisen Media Lion -palkinnon. Kampanja seurasi koirien käyttäytymistä Limassa, Perussa, ennustaakseen maanjäristyksiä, ja tähän mennessä se on ennustanut 18 seismistä tapahtumaa.
Kuudentoista parhaan mediatoimiston lista on:
1. OMD Worldwide
2. PHD Worldwide
3. Mediaplus
4. Starcom
5. Wavemaker
6. Mindshare
7. UM
8. EssenceMediacom
9. Initiative
10. Hearts & Science
11. Dentsu X
12. Zenith
13. Digitas
14. Spark Foundry
15. Havas Media Group
16. Magna Global
Coca-Cola on luovin brändi
Vuoden luovin brändi on Coca-Cola, joka sai yhteensä 17 Lions-palkintoa, joista kahdeksan tuli kampanjasta Thanks for Coke-Creating (VML, New York), joka juhlisti brändin logon luvattomia versioita itsenäisissä kaupoissa ympäri maailmaa ja tavoitti 3,7 miljardia ihmistä. Muita merkittäviä voittoja olivat Recycle Me -kampanja (Ogilvy New York), joka voitti Grand Prix -palkinnon, sekä useita hopea- ja pronssimitaleja muista projekteista.
Heineken sijoittui toiseksi voittaen neljä Gold Lions -palkintoa Pub Museums -kampanjalla (LePub, Milan), joka auttoi suojelemaan historiallisia irlantilaisia pubeja.
Apple oli kolmannella sijalla kampanjallaan Midnight, joka saavutti 50 miljoonaa katselua ja oli Applen katsotuin kampanja Japanissa.
20 luovimman brändin lista on:
1. Coca-Cola
2. Heineken
3. Apple
4. Heinz
5. Renault
6. Orange
7. Xbox
8. Sol Cement
9. Dove
10. DoorDash
11. CeraVe
12. Spotify
13. Specsavers
14. JCDecaux
15. Mastercard
16. Mercado Libre
17. Volkswagen
18. Magnum
19. Dramamine
20. WhatsApp
Suomi 24. sijalla luovuudessa
Cannes Lions 2024 -festivaalin rankingissa Suomi sijoittui jaetulle 24. sijalle, osoittaen nousua edellisiin vuosiin verrattuna. Vuonna 2023 Suomi oli sijalla 21, mutta vuonna 2022 se ei mahtunut ollenkaan listalle. Vuonna 2021 sijoitus oli jälleen 21. Tämä osoittaa, että Suomi on pitkään keikkunut rankingin 20 parhaan maan rajan tuntumassa, mutta nyt se on onnistunut säilyttämään asemansa kansainvälisessä luovien markkinoiden kilpailussa.
Katso tarkemmat tulokset ja rankingit täältä.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.