Brändin rakentamista vuodesta 1755
Tiesitkö, että joka kerta, kun ostat Yliopiston Apteekista tuotteen tai lääkkeen, tuet samalla suomalaista koulutusta ja tutkimusta?
Yliopiston Apteekki on Helsingin yliopiston omistama apteekkikonserni ja sen tuotot ohjataan takaisin yhteiskuntaan. Brändi on suomalaisten tuntema ja rakastama ja sitä on rakennettu vuodesta 1755 lähtien.
Vastuullisuus
Yliopiston Apteekin markkinointijohtaja Anna Surakka tiivistää brändin kolmeen sanaan: luotettava, turvallinen ja vastuullinen. Suomalaiset ovat samaa mieltä, konserni valittiin vuonna 2022 asiakkuusindeksi-kuluttajatutkimuksessa Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi.
Vastuullisuutta seurataan ja vastuullisuusohjelmasta nostetaan vuosittain muutama osa-alue tarkkaan syyniin. Viime syksynä perattiin tavarantoimittajat. He joutuivat sitoutumaan Yliopiston Apteekin laatimiin vastuullisen toiminnan periaatteisiin. “Kuluttajan on pystyttävä luottamaan siihen, että myymme vain vastuullisia tuotteita”, Surakka sanoo.
Panostusta palveluun ja kohtaamiseen
Asiakaskokemus on osa Yliopiston Apteekin brändiä. Meneillään olevassa konseptiuudistuksessa palvelukulttuuriin panostetaan entisestään parantamalla asiointikokemusta tilojen toimivuuden ja paremman valikoiman kautta. Yliopiston Apteekin vihreä väri säilyi muutama vuosi sitten tehdyssä brändiuudistuksessa ennallaan, samoin logo.
Vastuullisuus on keskeinen osa brändiä.
Voidetta, laastaria, neuvontaa vai kosmetiikkaa?
Ihmisen elämässä on monenlaisia tilanteita, joissa tarvitaan apteekkia. Yliopiston Apteekki on mukana niissä kaikissa. Lääkemyynti ja neuvonta ovat edelleen brändin ytimessä, siihen rinnalle on kasvatettu kokonaan uusia tuotesarjoja palvelemaan uusia asiakkaita. Tänä päivänä ei tarvitse olla sairas asioidakseen apteekissa.
Aito tunne välittämisestä
Yliopiston Apteekin brändin tekee poikkeukselliseksi paitsi sen pitkä ikä myös toimiala. Apteekkiala on tarkasti säädeltyä ja silti siinä täytyy erottua.
“Meille on tärkeää vaalia ihmisten mielikuvaa apteekista. Brändi viestii luotettavuutta, asiantuntijuutta ja yksilöllistä asiakaskokemusta. Kun nämä asiat yhdistetään siihen, että voitto ohjataan tieteelle ja opetukseen, olemme brändin ytimessä”, kertoo markkinointijohtaja Anna Surakka.
Yksi tunnistettava brändi
Kivijalassa ja nettikaupassa on molemmissa sama tuttu vihreä sävy ja tunnistettava brändi. Verkkokaupassa on laajempi valikoima ja se tavoittaa nuorempia kuluttajia, mutta molemmissa kanavissa asiakas saa samaa korkealaatuista asiakaspalvelua. Kivijalassa panostetaan henkilökohtaiseen palveluun, netissä on chatti.
Aikajana
- 1755 Yliopiston Apteekki perustetaan silloiseen pääkaupunkiin Turkuun
- 1996 Uniikki kanta-asiakasohjelma otetaan käyttöön. YA:n asiakaskokemus on useita vuosia peräkkäin valittu yhdeksi Suomen parhaista.
- 2009 Verkkokauppa avataan. Se on kasvanut reilussa 10 vuodessa suurimmaksi verkkoapteekiksi.
- 2014 Chat-palvelu otetaan käyttöön.
- 2015 YA-sarja lanseerataan. Omassa tuotevalikoimassa on koko perheelle sopivia tuotteita.
- 2020 Korona moninkertaistaa asiakasmäärät nettikaupassa.
- 2022 Yliopiston Apteekin ensimmäinen brändikampanja lanseerataan.
Teksti: Sane Keskiaho
Kuvat: Yliopiston Apteekki
Artikkeli on julkaistu 2.3.2023 MRKTNG 1-2023 -lehdessä.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.