Brändin takana: Kouvolan Lakritsi

Kouvolan Lakritsi

Universumin parasta lakritsia

Kouvolan Lakritsi on esimerkki siitä, kuinka intohimo ja rohkeus olla erilainen ovat vieneet brändin parissakymmenessä vuodessa Suomen parhaasta maailman parhaaksi. ”Vain erottautumalla voi menestyä”, intohimoisesti lakritsiin suhtautuva toimitusjohtaja Timo Nisula sanoo ja valloittaa maailmaa markkinoimalla kouvolalaista makeista – ei Suomen eikä maailman – vaan universumin parhaana.

Käsityöläisyys, tuoreus ja tarina

Brändi tiivistyy kolmeen sanaan: käsityöläisyys, tuoreus ja tarina. Tarina on pitkä, se alkaa Viipurissa vuonna 1906, tosin lakritsin valmistus limonadeja ja makeisia valmistavassa yrityksessä alkoi vasta vuonna 1945. Lakritsi valmistetaan edelleen käsityönä avokattiloissa, ja reseptiikasta huolehtivat ihmiset, ei koneet. Lakritsi on aina tuoretta. Se velvoittaa pitämään myös brändin tuoreena.

Positiivisesti kapinallinen asenne

Mainonnalla on merkitystä, mutta tuotteen on oltava erinomainen, jotta se pärjää kilpailussa ja jää kuluttajien mieleen. Tästä syystä brändityö ei ole pelkkää markkinointia, vaan se ohjaa kaikkea toimintaa ja ilmentyy kaikessa tekemisessä. Sitä eletään ja hengitetään 24/7.

 

”Ei kannata tehdä mitään, mitä joku muu tekee tai on tehnyt, vaan seurata rohkeasti omaa polkua ja olla positiivisesti kapinallinen”, sanoo Kouvolan Lakritsin toimitusjohtaja Timo Nisula.

 Asioita, joilla on merkitystä

Kouvolan Lakritsi tekee bränditekoja, joita muut eivät ole tehneet. Nisula haluaa viherpesun sijaan tehdä maailmasta aidosti paremman paikan ja muuttaa asioita. Koronakesänä Kouvolan Lakritsi esimerkiksi tarjosi vakituisen työpaikan lakutehtaalta yhdelle onnekkaalle ja omistusasunnon kaupan päälle. Yritys hyvittää hiilijäljen lahjoittamalla kotimaiselle Green Carbonille rahaa metsien lannoitukseen, koska puun normikasvun ja kasvatuslannoituksella saadun kasvun välinen ero on merkittävä.

Brändi elää monessa kanavassa

Kouvolassa brändiä mietitään aina ensin lakritsin kautta, sillä ilman lakua ei olisi yritystä eikä koko brändiä. Se pidetään raikkaana ja kiinnostavana nettisivuilla kuukausittain julkaistavan reseptiikan avulla. Brändimielikuvaa vahvistetaan sosiaalisen median kanavissa. ”Tärkeintä on erottua kaupassa, jossa kilpailu on kovaa ja valinnanvaraa paljon. Sijoittelu makeishyllyllä on avainasemassa. Vahva brändi auttaa kuluttajaa erottamaan tuotteen kilpailijoiden tuotteesta.”

Englantilainen makumaailma

Kouvolan Lakritsin suosio perustuu ennen kaikkea sen ainutlaatuiseen makumaailmaan ja tuoreuteen. Yritykseen palkattiin 1960-luvulla englannista ammattilainen kehittelemään uusi resepti. Se on käytössä edelleen.

Yrityksen 117 vuotinen historia on polveileva. Matkan varrelle mahtuu sotia, raaka-ainerajoitteita, taloudellisia vaikeuksia ja rohkeita avauksia. Kaikki nämä ovat muovanneet brändistä sen, mikä se tänään on.

Aikajanalla

  • 1906 Papulan Vesitehdas Oy perustetaan Viipuriin.
  • 1942 Makeis- ja Mehu Oy perustetaan Viipuriin.
  • 1945 Lakritsin valmistus aloitetaan.
  • 1960 Makeistuotanto siirretään Kouvolan Tornionmäelle.
  • 1960-luvulla Lakulle suunnitellaan uusi resepti, joka on käytössä vielä tänä päivänä.
  • 1960-luvulla yrityksen ja tuotteiden nimi muutetaan Kouvolan Lakritsiksi.
  • 1995 Kouvolan Lakritsin lakritsi valitaan Suomen parhaaksi.
  • 2008 Timo Nisula ostaa Kouvolan Lakritsin.
  • 2013 Yrityksen ilmettä ja logoa freesataan.
  • 2020, 2021, 2022 Brittiläinen LUXLife-aikakauslehti valitsee Kouvolan Lakritsin maailman parhaaksi lakritsiksi.

Teksti: Sane Keskiaho
Kuvat: Kouvolan Lakritsi

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 3-2023 -lehdessä.

 

 

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

17 − one =