Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden vuosittaisessa Brändien arvostus -tutkimuksessa menestyivät aiempaakin vahvemmin kotimaiset brändit.
Suuria muutoksia tai yllätyksiä tuloksissa ei ole. Kymmenen kärkeen tänä vuonna nousseet Hyvää Suomesta -merkki, Joutsenmerkki, Abloy ja Avainlippu olivat viime vuonna 15 arvostetuimman brändin joukossa. Kolmen kärki on nyt
- Fiskars
- Fazer
- YLE
Vastuullisimmaksi brändiksi koetaan yhä Valio. Vastuullisuuden top viidessä ovat myös Marimekko, Fazer, Neste ja Kesko. Nuorilla vastaajilla vastuullisena korostui vanhemmista vastaajista poiketen Oatly.
Pidemmän tarkasteluajan trendeinä on havaittavissa brändien arvostusten ja kuluttajien yleisen suositteluhalukkuuden väheneminen. Naiset arvostavat brändejä yleisesti ottaen miehiä enemmän, ja miehillä korostuvat vastauksissa mm. teollisuusyritykset ja autobrändit. Hoitoala, vedonlyönti/rahapelit, valmispizzat, autot ja siiderit olivat vähiten arvostettujen toimialojen joukossa.
Mielenkiintoisia yksittäisiä tuloksia ovat vuosikausia hyvin menestyneen Fazerin Sinisen putoaminen ja Corona-oluen nouseminen tutkittavien brändien joukkoon. Esitutkimuksessa myös monet jo poistuneet brändit kuten Anttila ja Cumulus nousivat yli 500 tutkittavan brändin listalle. Tänä vuonna tutkittiin erikseen myös brändien aiheuttamia tunteita.
Lähde: Markkinointi & Mainonta
Lisäys artikkeliin 21.8.2020:
Marketing Finlandin saaman tiedon mukaan Brändien arvostus -tutkimuksesta on poistettu tuotekategorioita, jonka takia tietyt aikaisempina vuosina listalle yltäneet brändit eivät ole mukana tänä vuonna. Tällainen brändi on esimerkiksi Nokian jalkineet, jonka kategoria poistui tänä vuonna tutkimuksesta.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.