Bob the Robot loisti TikTok Ad Awards 2024 -kilpailuissa, TikTok-korkeakouluopetus jatkaa kilpailemaan Euroopan voitosta

Suomalaiset ovat voittaneet kaksi palkintoa TikTok Ad Awards 2024 -kilpailussa. TikTok University jatkaa Euroopan laajuiseen Greatest TikTok Europe 2024 -kilpailuun.

TikTok on mullistanut somen luomalla maailmanlaajuisen trendin koukuttavista ja viihdyttävistä lyhytvideoista, jotka imaisevat mukaansa.

Mutta ketkä ovat TikTokin kampanjoiden tekemisessä Pohjoismaiden parhaita? Se on nyt selvinnyt. Luovimmat TikTok-kampanjat palkittiin Tukholmassa kuluneella viikolla.

TikTok Ad Awardsissa palkitaan kampanjoita, jotka ovat käyttäneet TikTokia kekseliäästi ja innovatiivisesti sekä hyödyntäneet TikTokin yleisöä parhaiten.

Suomesta shortille nousseet kampanjat tulivat molemmat palkituiksi, tekijälistalta kummassakin työssä mainitaan Bob the Robot.

Suomen Lappi maailmankartalle omaleimaisella kulmalla

Levi Viral Cup -kampajassa haastettiin vaikuttajat Arttu Mustonen, Daniel Ahola, Karla Könönen, Vili Rautio sekä KAKSI ÄITIÄ kokemaan Levin alkava syksyn kaikkine väreine ja kokemuksineen sekä tehden juuri sitä mitä huvittaa, pikakelauksella.

Aikaa oli 72 tuntia, kisan areenana some, välineenä videot ja menestyksen ainoa mittari oli näkyvyys.

Tuomaristo perusteluissaan hehkutti omaleimaista lähestymiskulmaa:

”Joskus tehokkain tapa luoda yhteys yleisöön, on kulkea vähemmän tallattua tietä.”

”Työ uskalsi irrottautua totutusta ja kokeilla jotain uutta tavoittaakseen ihmisiä sillä alustalla, jossa he ovat kaikista sitoutuneempia.”

”Yksinomaan TikTokiin suunniteltu kampanja muuttaa viraalin valuutaksi ja tuo palkinnon kotiin samalla loistavilla tuloksilla sekä luovalla kekseliäisyydellä.”

Maailman ensimmäinen korkeakoulukurssi TikTokista

Jos joku on joskus arvostellut TikTokin videoiden katselua turhaksi ajanhukaksi, niin Haaga-Helian ja Bob the Robotin kampanja haastaa ajatuksen täysin.

Käytännönläheisestä oppimisesta ja innovatiivisista oppimisympäristöistä tutuksi tullut Haaga-Helian ammattikorkeakoulu vei opiskelun somealustalle ja mahdollisti opintopisteiden hankkimisen TikTokin avulla — ensimmäisenä korkeakouluna koko maailmassa.

TikTok-kurssi keskittyy yrittäjyyden opintoihin ja koostuu lyhyistä video-opetuksista, joissa käsitellään yrittäjyyden eri osa-alueita. Kurssin suorittaminen ei eroa perinteisestä opiskelusta. Opiskelijat tekevät tehtäviä ja lopputyön. Kurssin päätteeksi ansaitaan yksi opintopiste.

Tuomaristo innostui kampanjasta aikana, jolloin brändien ja instituutioiden on sopeuduttava uuteen tapaan kuluttaa mediaa, joka ei pelkästään kumarra innovaatioille. Näin tuomarit suitsuttivat Greatest TikTok -kategoriassa palkittua työtä.

”Kampanja uudelleenmäärittelee sen, mitä sosiaalisen median alusta voi olla.”

”Loistavalla strategialla, luovuudella ja erinomaisilla tuloksilla tämä työ disruptoi useampaa kuin yhtä tuttua formaattia ja kouluttaa sekä kohdeyleisöä että kilpailijoitaan.”

Haaga-Helia ja Bob The Robot edustavat Pohjoismaita kilpailun Euroopan-finaalissa Lissabonissa 26.11.2024.

Tuomareina luovan alan tunnettuja nimiä

Tuomaristo koostui pohjoismaisten toimistojen ja yritysten markkinoijista ja luovista profiileista, ja sen puheenjohtajana toimi AbbyWorldin luovan johtajan Oskar Hellqvist. 

Suomesta mukana olivat SEKin Social Media Creative Noora Eskola ja Woltin Creative Director Chara Sakellari. Katso koko lista tuomareiseta täältä.

TikTok Ad Awards 2024 palkintokategoriat voittajineen

Greatest TikTok:  TikTok University, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Bob the Robot/NoA ja Toinen PHD

Greatest Branding: Levi Viral cup, Levi Hotel Spa Resort, Bluebird ja Bob the Robot/NoA

Greatest Performance: Elgiganten ”The November Campaign” -kampanjalla, Elgiganten Sverige ja Dentsu

Greatest Creative: Hemköp kampanjalla ”Fler goda dagar”, Hemköp ja FLX

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Kilpailut, Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 − 2 =