Blogi | UK: look-alike siiderin pakkaus loukkasi tavaramerkkiä

Englannin ja Walesin ”Court of Appeal” antoi maanantaina 21.1.2025 odotetun päätöksensä rekisteröidyn tavaramerkin loukkauksesta kiistassa, jossa Thatchers Cider Company Limited, tunnettu premium-siiderien tuottaja, syytti Aldi Stores Limitediä tavaramerkkinsä loukkaamisesta ja kuluttajien harhaanjohtamisesta. Lue tuomio kokonaisuudessaan tästä.

Pakkaukset ja aiempi rekisteröity tavaramerkki on kuvattu alla.

Osapuolten perustelut

Thatchers toi esiin samankaltaiset värimaailmat, fonttityylit ja kuvat pakkauksissa, ja väitti että Taurus siideri aiheuttaa sekaannusvaaran, ja harhaanjohtaa kuluttajia (”passing-off”). Edelleen kantaja esitti, että kyse on tunnetun premium siiderin maineen hyödyntämisestä. Aldin mukaan pakkaukset erottuivat riittävästi eivätkä kuluttajat erehdy.

Ensimmäisen oikeusasteen päätös

Kanne hylättiin ensimmäisessä asteessa, koska kuluttajat kykenivät erottamaan tuotteet, ja niiden valmistajat. Sitruunoiden käyttö oli tapa viestiä tuotteen ominaisuuksista, ja pakkaukset muutenkin erottuivat ”riittävän turvavälin” takia eikä kyse siten ollut myöskään tunnetun tavaramerkin maineen hyödyntämisestä.

Valitustuomioistuimen päätös

Thatcer’s valitti väittäen, että kyse on tunnetun tavaramerkin maineen hyödyntämisestä ja huomioon on (Brexitistä huolimatta) otettava EU-tuomioistuimen L’Oreal v. Bellure ratkaisu (C-487/07), jossa annetaan ohjeet lain tulkinnasta. Aldi vastusti, ja vaati, että kyseistä päätöstä ei oteta huomioon.

Kun ensimmäisen oikeusasteen päätös oli ollut konservatiivinen, valitustuomioistuin omaksui modernin tulkinnan, jossa huomioon otetaan laajemmin brändinhaltijan intressit.

Valitustuomioistuimen mukaan alemman oikeusasteen tuomari ei ollut riittävästi erottanut sekaannusvaaran ja maineen hyödyntämisen arviointia toisistaan, ja lakia oli siten sovellettu virheellisesti. Toisin sanoen, se, että tuotteet olivat sinänsä erotettavissa toisistaan, ei poistanut tavaramerkin loukkausta. Myös mainitun EU-tuomioistuimen merkittävän ennakkopäätöksen sivuuttaminen ei ollut aiheellista.

Valitustuomioistuin katsoi, että Taurus -siideri loukkaa tavaramerkkiä, koska samankaltaisen pakkauksen käyttäminen merkitsee toiseen markkinointipanostusten siivellä kulkemista. Aldi toisin sanoen edesauttaa oman juomansa markkinointia käyttämällä samankaltaista look-alike -pakkausta. Tuomioistuin otti huomioon paitsi pakkausten samankaltaisuuden myös tietyt olosuhteet kuten sosiaalisen median kommentit. Pakkaus myös poikkesi muiden Taurus -siiderien markkinointityylistä.

Päätöksen vaikutukset

Thatchersille voitto on merkittävä vahvistus heidän brändinsä arvosta ja erottuvuudesta. Aldille päätös toimii luonnollisesti muistutuksena tuotteen jäljittelyn mahdollisista oikeudellisista riskeistä ja ainutlaatuisten ja erottuvien brändien luomisen tärkeydestä.

Päätöksellä on merkitystä myös EU-maissa, koska tulkinta koskee mainittua EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisua, ja päätöksessä otetaan kantaa useisiin seikkoihin, jotka tyypillisesti nousevat esiin look-alike -tuotteita koskevissa riidoissa ja oikeudenkäynneissä.

Aldi aikoo tiettävästi kuitenkin valittaa ratkaisusta korkeimpaan oikeuteen, ja oletan asian etenevän sinne. Korkein oikeus on kuitenkin jo aiemmin tulkinnut patentin suojapiiriä modernilla eurooppalaisella tavalla, ja on hyvin mahdollista, että myös tässä tapauksessa annetaan brändin haltijoiden intressejä vahvistava ”moderni” ratkaisu.

 

Jukka Palm
Lakimies, EU-tavaramerkki ja -mallioikeusasiamies

Olen IPR-suojausten ja riita-asioiden hoitamisen kokenut ammattilainen. Tavaramerkkijuttujen lisäksi olen hoitanut useita patentti- ja mallioikeuskiistoja. Intohimoni on hoitaa asia hyvin ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa, olipa se sitten vahvempi IPR -suoja tai säästöä kuluissa.

Kirjoittajan väitöskirja ”Tavaramerkki, kilpailu ja alkuperä” (2002) koskee muun muassa look-alike -tuotteiden markkinointia.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five × three =