Marketin valikoimaan verrattuna tuplahintainen uutuustuote saavutti vaikeasti tavoitettavan yleisön tarttumalla Curly Girl -ilmiöön ja myi niin paljon, että tehtaan piti käydä yötä päivää.
Tavoitteet
Nuorten, vastuullisuudesta kiinnostuneiden kuluttajaryhmien tavoittaminen ja sitä kautta XZ:n hiustenhoitotuotteiden myynnin kirittäminen sekä tunnettuuden kasvattaminen.
Idea/insight
XZ oli brändinä kuluttajien pulssilla ja kiinnittyi pinnan alla kuplivaan Curly Girl-ilmiöön. Curly Girl -metodi on hiustenhoitotapa, jolla pyritään korostamaan kihartumiseen taipuvia hiuksia. Sosiaalisessa mediassa ilmiöksi nousseessa metodissa käytetään tuotteita, joissa ei ole sulfaatteja, silikoneja, vahoja tai kuivattavia alkoholeja. Lähes kaikki XZ-tuotteet sopivat metodiin. Ilmiön keskeisin teema on luonnollisuus.
Toteutus
Hiustenhoitokategoriassa yleisten ulkonäkökeskeisten ja teknisten tuote-etujen sijaan panostimme yleisön ja tuotteen luontevaan yhteentuomiseen. Sosiaalisessa mediassa Curly Girl Suomi -FB-ryhmän 75 000 jäsentä keskustelivat sopivista tuotteista ja kokemuksista.
Näkyvyys orgaanisessa ja markkinointikriittisessä ryhmässä on arvokasta aktivoinnin ja vertaissuositusten kannalta. Vaikuttajayhteistyö toi uskottavuutta ja tavoitti luonnollisesti kohderyhmän. Kampanjan tarinaa avasi tunnetasolla display– ja elokuvamainonta, joita tuettiin printillä sekä radiomainonnalla.
Tuloksia
Kampanjan aikana myynti kasvoi huimat 44 %. Penetraatio kasvoi 8 %:sta 11 %:iin eli kasvu oli 38 %. XZ.fi-sivulla uusien kävijöiden määrä nousi 812 %, joka on yli 90 000 uutta käyttäjää.
Kilpailucasen esittely
TV-filmi
Asiakas: Berner Oy
Toteutus: hasan & partners, Dagmar
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.